Dadelmarkt groeit dankzij migratie en gezondheidshype
"We hebben de afgelopen jaren gezien dat de productie en de consumptie met gelijke pas stegen," vertelt Yaniv Cohen van Hadiklaim, de grootste Israëlische handelaar in medjoul dadels. Als gevolg van die stijgende consumptie raakt de markt toch enigszins uit balans. "Wereldwijd is er niet genoeg aanvoer van de dadels om aan de vraag te kunnen blijven voldoen." Israël is de onbetwiste marktleider voor de medjouls met een productievolume van 30.000 ton, de helft van het wereldwijde volumes. De resterende 30.000 ton is grotendeels in handen van Amerikaanse producenten, die goed zijn voor 15.000 ton. Het laatste kwart wordt in andere landen geteeld, zoals Jordanië, Zuid-Afrika, Namibië en Marokko.
Yaniv Cohen van Hadiklaim.
Bevroren dadels
"De Jordaanvallei heeft een uniek klimaat en daardoor de beste kwaliteit," weet Yaniv. In 1982 werd Hadiklaim opgericht om de medjoul dadels op de markt te zetten. Inmiddels telt het bedrijf 16 pakstations in de Jordaanvallei. Het seizoen loopt van augustus tot oktober, daarna worden de dadels uit de opslag verkocht. "Bij een temperatuur van -18 graden Celsius hebben de dadels een lange houdbaarheid," legt Yaniv uit. Door het hoge suikergehalte in het fruit is er van bevriezing geen sprake. "De structuur van de dadels verandert niet in de vriezer."
Het assortiment bestaat inmiddels uit 9 verschillende dadelrassen en 22.000 producten in het assortiment. Het bedrijf exporteert naar 35 landen en heeft pakweg 70 afnemers op de binnenlandse markt. "We zijn een telersbedrijf, dus het is onze opdracht om een goed resultaat voor hen te realiseren." Het grootste deel van de omzet, zeventig procent, wordt opgebracht door de medjoul dadels. "Dadels zijn een uniek soort, het is geen echt fruit, maar ook geen gedroogd fruit."
Europese markt
De dadels worden in drie hoofdcategorieën verdeeld. De premium klasse is bestemd voor de export en het topsegment in Israël. De tweede klasse is bestemd voor de andere markten, de dadels die buiten deze categorieën vallen worden verwerkt tot onder andere stroop, honing of likeur. "De medjoul is de beste variëteit. De producten waar we de dadels in verwerken zijn 100% natuurlijk." Die vorstelijke status van de dadels wordt onderstreept door de merknaam: King Solomon.
Binnen Europa zijn Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk belangrijke afzetlanden. De exporteur levert de dadels aan vrijwel alle grote Britse supermarktketens. Buiten Europa zijn Turkije, Rusland, VS, Canada, Australië en het verre oosten grote markten. Hoewel de consumptie stijgt, is de premium dadel in markten als West-Europa nog altijd relatief onbekend. "Dadels worden nog vaak gezien als een etnisch product, maar we zien dat de dadel gewoner wordt," vertelt Yaniv. "Dat hebben we in de Britse markt gezien."
Etnisch product en gezondheidshype
De groei in de dadels wordt veroorzaakt door twee factoren, legt Yaniv uit. In de eerste plaats groeit de markt door immigranten in Europa. Die kennen de dadels en zoeken in de supermarkten naar het product. In de tweede plaats lift de dadel mee op de gezondheidshype. Naast alle gezonde eigenschappen van het product, zijn de dadels ook makkelijk mee te nemen. Hadiklaim speelt op die trend in door de verpakkingen aan te passen. "We hebben verpakkingen van 5 kilo en 2 stuks," illustreert Yaniv de breedte van het aanbod.
Sinds enkele jaren kijkt het bedrijf ook naar nieuwe markten, waaronder India en China in het verre oosten en Latijns-Amerika. "We willen de dadels daar ook op de markt brengen." Hoewel de dadels in China al verkrijgbaar zijn, is het consumentenprofiel heel anders. De meeste Chinese consumenten zijn niet gewend aan de zoete smaak van het fruit. "Maar ook als een deel van de 1,2 miljard Chinezen dadels eet, is het een grote markt."
Meer informatie
Hadiklaim
Yaniv Cohen
T: +972 (3) 6389555
M: +972 (54)6666131
E: [email protected]
W: www.Hadiklaim.co.il