Duitse handelaren richten RTG Retail Trade Group op
De RTG Retail Trade Group zal talrijke functiegebieden bundelen. Onder het dak van de gezamenlijke joint venture worden aan de start naast een gemeenschappelijke inkoop van food, nonfood en ultra-fresh ook andere functiegebieden samengevoegd. Reeds bestaande evenals nieuwe leveranciers krijgen hierdoor toegang tot meerdere verkoopoppervlaktes, zowel in hun eigen regio alsook nationaal, en bereiken daardoor een grotere marktdoordringing. De klanten profiteren van een groter productaanbod en van meer service tegen voordeligere prijzen. Meteen aan het begin zal ook Metro Cash & Carry Duitsland inkoopvolumes via de Retail Trade Group bundelen.
Onder het dak van de gezamenlijke joint ventures worden ook andere gebieden ondergebracht. Zo ontstaan er hoge synergie-effecten bij de technische inkoop, e-commerce en in delen van het bestuur. Bovendien staat er een samenwerking op het gebied van inkooplogistiek gepland. Dit stelt geplande investeringen veilig en maakt strategische verdere ontwikkelingen ten gunste van de verkoopformats mogelijk.
Alle bedrijven hebben een aandeel van een zesde deel aan de joint venture. De vertegenwoordigers van de bedrijven binnen de aandeelhoudersvergadering zijn Patrick Müller-Sarmiento (CEO van real), dr. Hermann Langness en Frank Braun (directieleden van Bartels-Langness), Markus Buntz (directeur van Bünting), Morten Møberg Nielsen (directeur van Netto ApS), Torben Godskesen (interim-directeur van Netto ApS), Rolf Klaas (directeur van Klaas & Kock) en Horst Hermann (directeur van Georg Jos. Kaes).
De joint venture-partners hebben hun plannen reeds afgestemd met de mededingingsautoriteit.