Een Apple Store voor asperges
Het enthousiaste team van ZON fruit & vegetables.
Klik hier voor de fotoreportage
Jongeren aan de asperge
Michiel F. Van Ginkel, directeur van ZON fruit & vegetables geeft aan dat ze vorig jaar met een foodtruck door Amsterdam hebben gereden om de asperge te promoten. "Dit was een leuk idee, maar het nadeel was dat we in totaal niet zo veel consumenten bereikten. Met deze winkel zal het bereik veel groter zijn. De bedoeling is om jongeren aan de asperge te krijgen, met name die van boven de rivieren. Momenteel zijn de prijzen laag, dus voor de consument geen enkele reden om geen asperges te kopen." Hij is blij met de samenwerking met MAGGI, onderdeel van Nestlé. "Deze onderneming heeft al een een groot bereik, dus door hen bereiken we nog meer consumenten."
"Je kunt eindeloos variëren met de asperge"
Mensen verleiden
De winkel is ondertussen al twee weken open en het is dagelijks een drukte van belang. Volgens Michiel Geraedts, manager Commercie van ZON fruit & vegetables smaakt het succes van de pop-up store nu al naar meer. "Momenteel brengen we de asperge tot 24 juni onder de aandacht, maar mogelijk wordt dit in de toekomst de tomaat of paprika. We zijn heel enthousiast, het aantal verkochte asperges is al veel groter dan we hadden verwacht. We willen de drempel zo laag mogelijk houden en vooral de jongeren verleiden om de asperge eens te proberen. We willen met name de penetratie verhogen. Deze is nu 27,7 en het zou mooi zijn als we dit naar 28,5 konden krijgen. De winkel heeft ook een educatief karakter: hier kan worden geleerd hoe asperges groeien en op welke manier ze worden geoogst." Geraedts geeft aan dat hij heel enthousiaste reacties heeft gekregen uit diverse hoeken. "Er kwam zelfs een aanvraag om in Londen een pop-up store te starten."
Klik hier voor de fotoreportage
Cheers! Een smoothie met asperges als ingrediënt. Sjraar Hoeijmakers, voorzitter Raad van Commissarissen ZON Holding en Michiel F. van Ginkel, algemeen directeur ZON Holding laten zich het goed smaken.
Cross-selling
Het rechtstreeks contact maken met de consument is voor ZON fruit & vegetables nog vrij nieuw. "We zijn daarom in gesprek gegaan met Young Perfect, een bedrijf dat is gespecialiseerd in merk- en productpromotie richting de consument. Samen kwamen we op ideeën om mensen op verschillende manier kennis te laten maken met de asperge en daaromheen beleving te creëren. Het mooie is dat er één product centraal staat, het draait allemaal om het witte goud. De shop is een soort Apple store voor asperges." Michiel bekijkt de promotie van asperges op een sectoroverstijgende manier. "We kunnen sowieso heel veel leren van andere branches, en het is ook belangrijk om samen te werken. Door bijvoorbeeld het partnership met MAGGI ontdekken we de mooie mogelijkheden van cross-selling. ZON fruit & vegetables is in een vergevorderd stadium om DNA van groenten bloot te leggen en hiermee te bepalen welke inhoudstoffen toepasbaar zijn voor nieuwe producten in andere sectoren. Dit doen we in samenwerking met zaadveredelaars, Universiteiten en A-merkleveranciers en biedt mogelijkheden voor nieuwe markten en producten."
Klik hier voor de fotoreportage
Er kon worden geproefd van heerlijke aspergehapjes.
Saskia van der Haar en Michiel Geraedts van ZON.
Michiel Geraedts (ZON), Daan Van der Beek, senior catagory manager vers en en Ben Schuurman, commercieel manager Vers van Jan Linders. Ben Schuurman: "Dit is een heel mooi initiatief, alle retailers profiteren van deze promotie voor asperges."
Lauran Geurts, voorzitter PC Asperges, Koen Kelders (ZON) en Maarten van 't Hof (Coop). Maarten: "Het is mooi dat ZON de eerste stap zet voor een generieke promotie van asperges. We zouden hier met de hele keten aan moeten werken!"
www.deaspergewinkel.nl
www.royalzon.com