Schouw informatisering viert opening nieuw pand met relaties
Tholen - Woensdag 31 mei was de opening van het nieuwe pand van Schouw Informatisering in Etten-Leur. Het bedrijf richt zich op het volledig automatiseren van bedrijven in de voedingsmiddelenbranche en bedient alleen al binnen de AGF-branche tegenwoordig meer dan 70 klanten met in totaal meer dan 1700 softwaregebruikers. Om de 125 medewerkers een plekje te geven koos het bedrijf voor nieuwbouw tegenover het voormalige pand, aan de oostelijke entree van Etten-Leur, waar het pand een heuse blikvanger is en naast 150 vaste werkplekken nog eens ruimte biedt aan zeker 50 mensen.
Het personeel van Schouw Informatisering met de burgemeester in het nieuwe pand
Plantenwanden in het strakke pand
Ongeveer 16 jaar geleden startte grondlegger John Schouw in de garage naast zijn bedrijf een eigen softwarebedrijfje. De oprichter toonde zich gisteren dan ook een tevreden man.
John Schouw
Ferry van der Leek en Barbara Hanemaaijer van EFP
"Gebaseerd op Microsoft Dynamics leveren wij bedrijfsbrede ERP-systemen waar wij onze foodspecifieke kennis aan toevoegen. Dat doen we inmiddels in meer dan 20 landen." John nam de aanwezige relaties mee in de toekomst - "De ultieme gebruikersinterface wordt spraak" - en riep de aanwezigen op tot samenwerking. "Wij proberen een food community te vormen, waarin ervaringen en kennis gedeeld worden."
Andre van den Broeck en Diederik Heuts van Special Fruit
Ook Rob Banken was present
Schouw-klant Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager gaf als 9e generatie boer een inspirerend verhaal over ondernemerschap. Tijdens de varkenspest in 1997 werd hem gevraagd of zijn koelhuizen konden dienen als opslagplek voor tienduizenden kadavers. Het ging Jaap zo aan zijn hart dat hij besloot vegetariër te worden, maar hij miste de smaak van vlees zo dat hij op zoek ging naar een innovatieve vleesvervanger. Met topkoks gaf hij de producten de smaak en beleving van echt vlees. "Want we hebben alle argumenten mee, maar de smaak moet in onze ogen minstens net zo lekker wezen."
Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager
Arend Steenks van de Best Fresh Group (2e van links) tussen Bert van Gestel, Erwin van Wezel en Wouter van Rijbroek van Schouw
Jaap vond de formule en won inmiddels verschillende prijzen en zijn vleesvervangers liggen inmiddels bij zowat alle Nederlandse supermarkten. De obligatiecampagne van De Vegetarische Slager voor de bouw van een fabriek in Breda voor de productie van plantaardige vleesvervangers werd zelfs een van de meest succesvolle crowdfunding campagnes van Nederland. Binnen drie weken werd een bedrag van €2.499.500,- opgehaald, de wettelijke limiet, waarmee de inschrijving voortijdig gesloten werd. Maar zijn ambitie reikt nog verder. "We willen de grootste slager van de wereld worden. Ik wil een alternatief zijn voor de bio-industrie. En ook de grote vleesbedrijven zien de potentie inmiddels, want ze investeren er allemaal in."
Huub van Hout, Erwin van Wezel en Dennis Leijdekkers van Schouw
Veel relaties waren present om de opening van het pand te vieren
Met campagnes als 'Leid je echtgenoot minstens één keer per week om de tuin' leek hij op de open dag van Schouw in elk geval te slagen. Veel bezoekers die dachten bij binnenkomst een Brabants saucijzenbroodje te verorberen, hadden niet in de gaten een vegetarisch alternatief te eten en ze kregen daar bij de aansluitende barbecue opnieuw de kans voor, aangevuld met vlees en vis van overige prominente Schouw-klanten.
Danny Cevaal (rechts) neemt binnenkort afscheid en werd door John Schouw in het zonnetje gezet: Je hebt niet je steentje, maar een paar verdiepingen bijgedragen!"
De food community aan de barbecue