Food- en trendwatcher Anneke Ammerlaan zet aan het begin van 2018 de door haar gesignaleerde trends op een rijtje in haar column Een gezonde blik op 2018. Het woord lekker wordt minder relevant, dieetwens is het nieuwe woord voor allergie en eten volgens je DNA gaat een groeispurt maken volgens Anneke. Groenten en dan vooral paarse blijven een aanjager in culinaire trends.
"Wat in 2018 steeds zichtbaarder zal worden, is de weerspiegeling van maatschappelijke trends in ons eetgedrag. Zoals je vroeger er wel of niet bij hoorde door je politieke opvattingen en ideeën, hoor je er nu wel of niet door wat je wel of niet eet. Maar zoals ik de tijdgeest nu ervaar, neem ik een polarisatie waar die sterker is dan toen.
Die polarisatie manifesteert zich heel sterk in wel of geen vlees eten, maar ook tussen vegetariërs en veganisten. Met in uiterste gevallen veroordeling en discriminatie van de mensen die anders eten of genuanceerd nadenken over ze wat wel of niet eten tot gevolg. Eten als religie, wat vaak wordt gezegd, krijgt zo ook de nare trekjes van fundamentalisme.
De komende jaren gaat het steeds meer over gezonde voeding dan over lekkere voeding. Het woord 'lekker' wordt de komende jaren minder relevant. Wat deze ontwikkeling straks met zich meebrengt, zijn veranderingen in smaken: minder zoet, minder filmend en met meer complexiteit in aroma's.
Dieetwens is het nieuwe woord voor (lifestyle)allergie. Dit manifesteert zich vooral bij millennialvrouwen en die dieetwens kan variëren van geen suiker, geen gluten, geen melkproducten, geen soja, tot vega en vegan. Als 'alleseter' komen consumenten misschien wel iets lager op de sociale ladder te staan binnen hun leefomgeving, vrienden- en kennissenkringen.
De vraag naar 'personalized nutrition' – eten volgens je DNA – gaat de komende jaren in een groeispurt maken. Het klinkt misschien een beetje raar, maar diervoeding is hierin een voorloper. De huisdierbezitter wordt aangespoord door dierenartsen om de juiste voeding voor zijn dier te kopen. Inmiddels zijn er al heel wat internetbedrijfjes die met 'uitgebalanceerde' voeding hierop inspelen: 'voor jouw huisdier'. Wat volgt, is babyvoeding. Jonge ouders willen een voedingsplan dat exact aan de behoeften voldoet van hun kind. Dat bestaat sinds kort in Amerika. Als ouder stuur je bijvoorbeeld de start-up 'Little Spoon' alle gegevens over je kind en de geboorte (moeilijk, makkelijk, keizersnede), lengte, gewicht, allergieën etc. en die vul je telkens aan. Little Spoon komt vervolgens via een app met een compleet voedingsprogramma, inclusief volledig op jouw peuter afgestemde verse maaltijden, die eens per veertien dagen worden bezorgd. Tegen een prijs die kan concurreren met de duurdere biologische babyvoeding. Een ontwikkeling die de wereld van babyvoeding op zijn kop gaat zetten.
Groente blijft de grote aanjager in culinaire trends. En daarin gaan zich modekleuren manifesteren. Voor deze winter zijn bijvoorbeeld paarse tinten met nuances in rood en blauw favoriet. Lokaal geteeld wint steeds meer aan belang. Seizoensmatig telen en eten wordt door de 'high vertical farming'-teelt steeds minder relevant. Er zijn immers het hele jaar duurzaam geteelde producten zonder belastende voedselkilometers beschikbaar. Seizoenen herkent de consument straks vooral aan de bereiding van deze producten. Een verkoelende bladsalade met frisse smaken in de zomer en diezelfde bladsalade in de winter met bijvoorbeeld geroosterde bloemkool. Uiteraard met weinig vlees, want plantaardig blijft ook voor het komend jaar de aanjager in trends."
Bron: Anneke Ammerlaan