Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
De visie van een jonge ondernemer
Roose AGF transformeert langzamerhand richting apotheek van de toekomst
Tholen – Opvolging is binnen de AGF-speciaalzaken soms een probleem maar niet voor Roose AGF uit Uden. Onlangs vierden zij hun 40-jarig jubileum. Mitch Roose, alweer de derde generatie in het vak, is vast van plan om samen met zijn wederhelft Laura de zaak over te nemen van vader Fred en broeden op vernieuwende plannen. "We willen iets neerzetten dat nog nergens in Nederland bestaat", vertelt Mitch die allerlei kansen ziet voor de AGF-speciaalzaak nieuwe stijl. "We hebben de toekomst qua voeding in handen. Dat proberen we collega ondernemers ook wel eens duidelijk te maken. Er liggen veel kansen."
Foodies
Mitch en Laura kun je misschien scharen onder de noemer 'foodies'. Ze houden zich dagelijks bezig met voeding en gezondheid. Laura die nu een dag per week meedraait in de zaak, studeerde Food Design en Innovation en is helemaal op de hoogte van de trends. "We zijn ervan overtuigd dat er ooit een vleestax komt. Ook omdat consumenten steeds bewuster met voeding en gezondheid bezig zijn. Er bestaan nog veel misverstanden over voeding. Veel mensen denken bijvoorbeeld negatief over fruit. Het zou veel suikers bevatten. Maar dat verandert als ik vertel dat een sinaasappel veel meer calcium bevat dan een glas melk en dat oudere mensen melk juist zouden moeten mijden omdat het calcium uit botten onttrekt. Onze kennis gaat verder dan de kwaliteit van groenten en fruit, we weten alles over het product. Wat het met mensen doet maar ook de toepassingen van het product. We willen de apotheek van de toekomst zijn", vertelt Mitch.
Onder zijn socialmedia naam TheDutch.Greengrocer post Mitch prikkelende foto's en cartoons. "Ik wissel zo ook veel ideeën uit met ondernemers uit het buitenland", vertelt Mitch
Klachten
Maar kwaliteit blijft ook nog altijd een onderscheidende factor. "Veel consumenten laten zich verleiden door euroknallers en koopjes maar achteraf krijgen wij de vraag: Hebben jullie wél goede mandarijnen?"
Mitch en zijn vader Fred, respectievelijk 3e en 2e generatie in de groentenhandel. De roots van de eerste generatie, Mitch's opa, liggen in Amsterdam. Opa had daar een groentezaak.
Millennials
Millennials zijn volgens Mitch een belangrijke doelgroep voor de sector. Zij zijn heel bewust bezig met gezondheid en voeding en bereid om geld uit te geven aan kwaliteit. Millennials vinden ook de weg naar de verswinkels is zijn ervaring. "We zitten hier in Uden, 45000 inwoners, gelegen tussen Den Bosch en Eindhoven in een winkelcentrum en er zitten allerlei verschillende verswinkels, een bloemenzaak, viswinkel, bakker, slager, een Jumbo en je kunt er gratis parkeren. Als winkelcentrum trekken we klanten vanuit de hele regio over de vloer. Onderling werken we ook goed samen en wisselen ideeën uit en blijven innoveren. We zitten hier op een heel sterk centrum."
De transformatie gaat binnen nu en 5 jaar plaatsvinden, besluit Mitch. "We willen eerst alles op papier goed uitwerken, weten welke mensen we willen aantrekken en nadenken over het interieur van de winkel."