Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse biologische producten veroveren de Verenigde Staten

Bioterranéo uit Barranquete de Níjar, Almería, ontwikkelt en zet biologische verwerkte producten af. Ze hebben onder andere gazpacho, cherrytomatensap, glutenvrije salmorejo en watermeloensap in de aanbieding.



Het moederbedrijf Biosol Portocarrero beschikt over ongeveer 200 hectare aan biologische groenten- en fruitteelt. Het is een van de grootste vijf bedrijven die biologische producten verkopen. ''Wij waren in 1999 het eerste bedrijf in Almería dat 100% voor de biologische teelt ging. Het was een risico, maar het is goed voor ons uitgepakt'', herinnert Josep Prats, verantwoordelijke voor de marketing bij Bioterranéo. ''Nu zijn er veel meer bedrijven die biologische producten aanbieden. Het aanbod is erg gestegen en we hebben veel concurrentie. Maar ook de vraag is erg gestegen sinds 20 jaar geleden en die blijft ook toenemen. Daarom zijn we ook onze producten in een verwerkte vorm zonder extra toevoegingen gaan aanbieden.

Hoewel de verse producten van Biosol Portocarrero vooral in Europa worden afgezet, exporteert Bioterranéo ook naar verre bestemmingen zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Canada en de Verenigde Staten. In die landen veroveren de cherrytomatensap en de gazpacho de markt.



''Verwerkte producten geven ons de mogelijk om markten te bereiken waar we onze verse producten niet konden afzetten. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten is het moeilijk om producten in te voeren die minder dan 10 maanden houdbaar zijn. In de Verenigde Staten komt je alleen binnen met een goed product. Hoewel het moeilijk is om toegang te krijgen tot deze markt, zijn de mogelijkheden eindeloos als je er eenmaal binnen bent. Dit komt door het grote aantal consumenten. De consumenten in de VS staan open voor nieuwe dingen en helemaal als het een gemaksproduct is. We zijn nog geen jaar op de markt en onze producten worden al afgezet in New York, Miami, California'', vertelt Josep Prats.

Afhankelijk van de markt, zijn de producten meer of minder bekend. Bijvoorbeeld gazpacho is een typisch Spaans product. Josep Prats: In de VS hebben we nu 9 merken gazpacho in de verkoop, 5 Amerikaanse en 4 Spaanse. Toch blijven we onze producten promoten, met bijvoorbeeld proeverijen, reclame, etc. Zowel in Noord-Amerika als in andere niet-Europese bestemmingen, informeren we de consumenten die gazpacho verwarren met een groentesoep. Echter, doordat gazpacho nog onbekend is, hebben we ook weinig concurrentie.''

''Onze verkoopkanalen zijn gastronomische winkels, geen supermarkten. Onze afnemers zijn meer gespecialiseerd en zijn bereid het verschil te betalen voor onze producten'', voegt hij toe.

Biologische watermeloensap leek onmogelijk
"Er zijn maar weinig bedrijven die watermeloensap ontwikkelen, maar afgezien van ons is er geen één die een biologische versie ervan verkoopt. Het is moeilijk te verwerken, daarom hebben we er veel onderzoek naar gedaan. De watermeloen is een seizoensproduct, waardoor we maar een paar maanden hebben om het sap te maken. De moeilijkheid zit in de smaak en de geur, die makkelijk verandert als je er sap van maakt. Ook is er een gevaar dat er bacteriën in komen. Echter, uiteindelijk hebben we een gezond product kunnen ontwikkelen, dat aan de voedselveiligheidseisen voldoet en geen toevoegingen heeft, zelfs geen water. We gebruiken echt alleen watermeloen.''


Voor meer informatie:
Josep Prats
Bioterráneo

T: +34 950807700
[email protected]
bioterraneo.com

Publicatiedatum: