Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
René Wellner:
"Maribelle speelt in op vraag naar zoete appelen”"
Tholen – Appeltelers hebben moeizame jaren achter de rug. Veel telers hebben in de loop der jaren de overstap gemaakt naar de perenteelt, zo niet Roel Wellner Fruit. "Je moet je focussen op wat de ander niet heeft en dit doen wij met de Maribelle appel", vertelt René Wellner. Samen met zijn vader en broer Jeroen leidt hij het bedrijf in het Betuwse Est dat actief is in de teelt, koeling en sortering van appelen met de Maribelle-appel als paradepaardje. "We verkopen deze appel onder meer aan Boon's Supermarkt, maar ook aan groothandels in binnen- en buitenland. De Maribelle is een frisse, licht zoete en harde appel. Nederlanders eten in tegenstelling tot Zuid-Europa vaker zure appels terwijl onze zuiderburen liever zoetere appels eten. Toch zie je dat Nederland ook meer de zoete kant opgaat en hier kan de Maribelle goed op inspelen."
René Wellner bij de sorteermachine
De laatste vijf jaar hebben Roel en zijn zoons geïnvesteerd in een nieuw Hollands appelras genaamd Maribelle. Er staan in Nederland en België ongeveer 100 hectare Maribelle-appelen aangeplant, vooral op de Betuwe, Het Land van Maas en Waal, Zeeland en België. Op dit moment heeft Roel Wellner Fruit 10 hectare beschikbaar voor de teelt van de Maribelle. "Het voordeel van de Maribelle is dat de appel niet moeilijk te telen is. We gaan geen ras planten dat te veel manuren kost", vertelt René. "De Pink Lady is toch wel de absolute top als je kijkt naar de positionering van een appel. Met de Maribelle gaan we dit niet bereiken want naast marketing moeten wij ook gewoon ons andere werk doen. Toch hebben we voor de Maribelle wel een website, een kaartje en de appels zijn voorzien van een sticker. Stap voor stap willen we de naamsbekendheid van de appel vergroten en waardering krijgen van de groothandel en de retailer. Voor het nieuwe seizoen wordt de Maribelle ook als Milieukeur certificering aangeboden om in te spelen op de vraag van de retail."
De Maribelle-appelen voorzien van een sticker
De Wellners hebben de taken duidelijk verdeeld. Vader Roel, voorheen een exporteur naar Polen, is inmiddels zijn taken aan het afbouwen maar nog elke dag aanwezig ter ondersteuning. Jeroen verzorgt de teelt en de mechanisatie van het bedrijf en René is verantwoordelijk voor het verpakken en de handel. Naast de Maribelle worden ook de Elstar, Golden Delicious, Red Jona Prince, Jonagored en de Celica Welbo Boskoop geteeld. Ook is er 1 hectare ingeruimd voor de teelt van kersen. "Wij zitten hier in de Betuwe en hier loopt de stalletjesverkoop van kersen nog ontzettend goed vergeleken met andere delen van Nederland. Het verkopen aan straat is toch eigenlijk het mooiste wat er is," aldus René. Hij ervaart het runnen van een familiebedrijf als een groot voordeel. "Familiebedrijven zijn de kracht van de Nederlandse economie. Het is misschien niet altijd even makkelijk, maar je gaat er uiteindelijk wel als familie voor."
De Maribelle-appelen met op de achtergrond de sorteermachine
Voor het vervolg van het appelseizoen is René er wel van overtuigd dat het op zijn pootjes terecht zal komen mits de kwaliteit goed blijft. "De appelconsumptie is de afgelopen jaren verbeterd en de fruitconsumptie zal in de loop van de tijd ook wel omhooggaan. Dit mede door de verbetering van de kwaliteit en smaak. Toch wordt er al 20 jaar geroepen dat de jeugd meer fruit moet eten, maar gebeurt dit nog steeds niet. Toch staan we op dit moment sterk met de Maribelle. We kunnen deze appel het hele jaar door leveren en het is voor ons erg belangrijk om onze klanten kwaliteit te kunnen garanderen. Doel voor de komende jaren is om met de Maribelle nieuwe afnemers aantrekken, naamsbekendheid creëren en de appel goed in de markt zetten."
De loods waar de Maribelle-appelen worden verwerkt