Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Laurens Sloot (EFMI): “Deal met veel synergie”

Overname Emté door Jumbo en Coop

Tholen – Sligro Food Group wilde van haar slecht presterende retailtak af. De holdings van Jumbo en Coop zijn bereid deze activiteiten voor 410 miljoen over te nemen. Sligro en Jumbo verwachten bovendien overeenstemming te bereiken over een meerjarig contract waarbij Sligro als preferred partner van La Place zal optreden. "Het is een deal met veel synergievoordelen voor alle partijen", zegt retaildeskundige Laurens Sloot - Hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en oprichter en directeur van de EFMI Business School.



Grote verschuivingen zoals destijds bij de overname van C1000 door Jumbo zijn nu niet aan de orde, ook omdat er veel overlap is tussen Jumbo en Emté in het zuiden van het land. "Daarom is er ook een deal samen met Coop gemaakt. Coop zal de Emte winkels overnemen in de gebieden waar Jumbo en Emté overlappen. Dat betekent dat Coop ongeveer een procent in marktaandeel kan groeien van ruim 3 naar ruim 4 procent. Jumbo wint ongeveer 1,5 procent aan marktaandeel en kan uitgroeien naar een dikke 20 procent." De consumentenmarkt wordt dus niet hard opgeschud, voor de zakelijke markt is de deal waarschijnlijk van meer betekenis doordat Sligro de preferred supplier van LaPlace wordt.

"De samenwerking is nu goed voor beide partijen maar het kan ook leiden tot intensievere samenwerking op lange termijn. Jumbo is online actief in de zakelijke markt en belevert ook grotere zorginstellingen en bedrijven. Er gebeurt momenteel heel veel in die markt en de samenwerking kan extra synergievoordelen voor beide partijen opleveren", zegt Laurens Sloot. Het is niet duidelijk of deze deal van invloed is geweest op de verkoopprijs van 410 miljoen. "In eerste instantie hield Sligro het vijandige bod van Jumbo en Coop af, maar de deal die er nu ligt is wel heel gunstig voor Sligro en daarnaast is 410 miljoen als totaalbedrag voor een formule die nauwelijks rendeert natuurlijk een heel mooi bedrag."

De voorgenomen verkoop beslaat de 130 supermarktlocaties van Emté, de retail-distributiecentra in Kapelle en Putten, de Vleescentrale in Enschede en de ondersteunende operationele en commerciële afdelingen van Emté op het hoofdkantoor in Veghel. Uitgangspunt bij deze transactie is dat uiteindelijk 2/3 van de EMTÉ business bij Jumbo en 1/3 bij Coop zal worden geïntegreerd. Jumbo en Coop hebben in het verleden eerder succesvol samengewerkt bij overnames. Ze zien deze integratie daarom met vertrouwen tegemoet.

In 2017 bedroeg de omzet van EMTÉ € 828 miljoen. Bij deze activiteiten zijn circa 6.200 medewerkers oftewel circa 2.700 FTE betrokken. Bovendien wordt beoogd gelijktijdig, in een separate transactie, het winkelvastgoed van de supermarkten aan hetzelfde consortium te verkopen. Het betreft 27 vastgoedlocaties van Emté. De totale waarde van de transacties beslaat € 410 miljoen dat is opgebouwd uit € 275 miljoen voor de retailactiviteiten, € 60 miljoen voor het vastgoed en € 75 miljoen compensatie voor werkkapitaalposten die, als gevolg van de verwevenheid van Foodservice- en Foodretailactiviteiten binnen Sligro Food Group, achterblijven. Partijen streven ernaar om de transactie in de loop van 2018 af te ronden. Alle betrokken medewerkers gaan mee over naar het consortium.

Reacties Coop, Jumbo en Sligro
Koen Slippens, CEO Sligro Food Group:
"Wij zijn trots op EMTÉ en onze collega's die elke dag klaar staan voor onze klanten. De conclusie medio 2017, dat ondanks die inzet en alle waardering van onze klanten, een toekomst voor EMTÉ als zelfstandige formule niet langer de beste strategische optie was, was dan ook niet gemakkelijk. We hebben de tijd genomen om zorgvuldig de alternatieven te onderzoeken, met oog en respect voor alle betrokkenen. Wij zijn er van overtuigd dat we met de keuze voor het voorstel van Jumbo en Coop recht doen aan de belangen van onze medewerkers, franchiseondernemers, klanten, partners en leveranciers en bovendien de meeste waarde creëren voor onze aandeelhouders. Wij zullen ons, na afronding van de transactie later dit jaar, samen met Jumbo en Coop inzetten voor een goede overgang van onze EMTÉ-formule en daarnaast ons bedrijf volledig richten op een toekomst als gefocuste, ambitieuze en toonaangevende internationale foodservice speler. Met de leveringen aan La Place, als onderdeel van deze deal, verstevigen wij opnieuw onze positie in de foodservicemarkt in Nederland."
 
Frits van Eerd, CEO Jumbo Supermarkten:
"De beoogde overname van een groot deel van EMTÉ is opnieuw een geweldige stap in de ontwikkeling van ons familiebedrijf. Deze uitbreiding sluit ook erg goed aan bij onze groeiambities. We zien goede mogelijkheden om met deze winkels verder te bouwen aan onze omnichannel-strategie, die erop gericht is dat we op zoveel mogelijk plaatsen en op zoveel mogelijk momenten beschikbaar zijn voor onze miljoenen klanten. Daarnaast verwelkomen we Sligro als preferred partner van La Place restaurants in Nederland. Sligro en La Place zijn twee toonaangevende namen op het gebied aan foodbeleving. De voorgenomen samenwerking staat daarmee borg voor een verdere kwaliteitsslag."
 
Fred Bosch, CEO Coop Supermarkten:
"Wij zijn bijzonder trots dat we met deze gezamenlijke beoogde EMTÉ transactie onze positie in Nederland verder kunnen verstevigen. Deze stap sluit naadloos aan bij onze groeiambitie om Coop steviger op de kaart te zetten. Als coöperatie staat Coop letterlijk en figuurlijk dicht bij haar klanten en biedt het voor elke over te nemen supermarkt een mooie formule om in elk lokaal marktgebied succesvol te kunnen opereren. We zijn er klaar voor om samen met onze nieuwe collega's en ondernemers verder te bouwen aan ons unieke coöperatieve huis. Hiermee maken we voor nog meer consumenten in Nederland samen het verschil."