Een selfie van Loes met de SRV wagen die na de zomer wijken in Arnhem van afgedankte groenten en fruit gaat voorzien
"Heel leuk om te merken dat het idee al zo enthousiast is ontvangen, dat terwijl we nog in de planfase zitten. Nog niet alles is voor elkaar maar na de zomer gaan we starten. Drie keer per week rijden we dan met de SRV-wagen naar verschillende Arnhemse wijken", vertelt Loes. Met De Blauwe Tomaat wil ze Arnhemmers met een krap budget helpen om gezond en vers voedsel te kopen en voedselverspilling tegengaan.
"Hoe lelijker hoe beter"
"Aan de ene kant is er een stroom aan producten die worden weggegooid, aan de andere kant zijn er mensen die behoefte hebben aan gezonde en goedkope producten. We willen allerlei soorten voedsel verkopen behalve vis en vlees. Dat is lastig om goed te houden. Wel willen we afgekeurde groenten en fruit verkopen. Schoonheidsfoutjes zijn geen probleem voor ons. Vers voedsel dat er anders uitziet kan wel heel lekker zijn, kromme komkommers, blauwe tomaten…Hoe lelijker hoe lekkerder is ons motto!"
Loes beseft dat het een uitdaging is om iedere dag voldoende groente en fruit aan te kunnen bieden. "We ontmoeten graag telers in de omgeving die willen meewerken, maar ook restaurants die aan het einde van de dag producten over hebben." Zo is er een samenwerking met Fruitkwekerij De Stokhorst. "Deze teler is heel enthousiast om te helpen ook vanwege het sociale aspect van dit initiatief. Naast verkoopwagen willen we namelijk een ontmoetingsplek zijn. We zetten stoeltjes en tafeltjes neer waar mensen gezellig een kopje koffie kunnen drinken. Daarmee willen we de sociale component van het boodschappen doen weer terugbrengen."
Blij met de De innovatie award van Stichting Diversio en Rabobank
Een SRV wagen roept een gevoel van nostalgie op
Het sympathieke idee trekt al volop aandacht en De Blauwe Tomaat heeft al een groot aantal fans. "Een SRV-wagen is een enorme aandachtstrekker. Het roept een gevoel van nostalgie op. Heel veel mensen vinden het een sympathiek idee en willen het initiatief ondersteunen, waaronder een aantal (oud-supermarkt)ondernemers. Binnenkort starten we ook een crowdfundings actie op", besluit Loes.
Voor meer informatie
De Blauwe Tomaat
Loes van der Meulen
[email protected]
@De Blauwe Tomaat