Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ierland: Nature's Best analyseert segment kant-en-klaar in retail VK

Tholen - Onlangs werd de Fresh Convenience Congress, de jaarlijks conferentie voor 'fresh-cut' producten, bij de Hilton Tower Bridge in Londen georganiseerd. Voorzitter Paddy Callaghan van Nature's Best maakte een analyse over convenience-producten en Britse en Ierse distributiesector gemaakt. Verenigd Koninkrijk is de belangrijkste Europese markt voor kant-en-klaar AGF-producten voor de retailkanaal.

Zoals men in de tabel hieronder kan zien hebben consumenten vanaf na de oorlog tot nu niet alleen geoordeeld op kwaliteit/prijs-verhouding. In de periode 1970-1990 bijvoorbeeld, hield de consument rekening met andere factoren zoals het assortiment.



Nu heeft de introductie van kant-en-klaar producten een toegevoegde waarde: de tijdsbesparing, ofwel het aspect 'gemak'. Dit wordt zeer op prijs gesteld door consumenten. Volgens Paddy Callaghan zullen voor 2015 nieuwe criteria worden toegevoegd aan het oordeel van de consument, ook op gebied van kwaliteit, zoals de oorsprong van het product, gezondheid, het karakter en het bevredingingsniveau.

Distributie van kant-en klaar producten:
- hebben een hogere winstmarge;
- bevorderen herhaalaankoop van klanten;
- bevorderen impulsaankoop;
- onderscheiden de supermarktketen van andere winkels,zoals farmer's markets.

Wat betekent "convenience"
Volgens de voorzitter van Nature's Best is het nodig het voor de definitie kant-en-klaar belangrijk rekening te houden met het standpunt van de consument. "Het is geen kwestie van luie consumenten die geen tijd, zin of mogelijkheid hebben om te koken." Volgens Paddy Callaghan, zou het woord 'kant-en-klaar' voor o.a. gemak, gezondheid, energie en doelbewust moeten staan.


Volgens Callaghan heeft de financiële crisis de aankoop van 'kant-en-klaar' producten geholpen. Twee redenen zijn het gemak zodat men overuren kan maken op het werk en het idee uit eten te zijn in eigen huis. Callaghan raadt ondernemers dan ook aan zich meer te concentreren op de toevoegende waarde van de consument en niet op prijs, zonder daarbij het milieuaspect te verliezen.

Transparante verpakkingen, alstublieft!
Als het om de verpakkings gaat blijkt de consument vooral transparante verpakkingen te willen zien zodat men het product en de versheid ervan goed visueel is. De consument wil immers thuis niet voor een verrassing komen te staan.


Thema's nog moeten worden onderzocht
Segmenten die volgens Callaghan nog moeten worden onderzocht in de kant-en-klaar sector:
- producten die gezond zijn en ook een vol gevoel geven;
- producten die kant-en-klaar zijn maar door de consument persoonlijk kunnen worden gemaakt;
- mogelijkheden voor kant-en-klaar producten op het werk;
- producten die milieuvriendelijk en "lokaal" zijn.