Dit blijkt onder meer ook uit de twitteracties #geencitroeninbier en #geencitroeninmijnbier. Zo'n 35 procent van de medewerkers in de horeca stelt niet de vraag of een citroen in bier gewenst is en gooit het er gewoon in. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 1.416 respondenten waarvan 510 drinkers van witbier of Mexicaans bier. UB Drinks Holland, importeur van het Mexicaanse bier Mexicali, heeft een logo 'geen limoen of citroen’ op de fles staan. Een middel om de citroen uit te gaan bannen.
Tonnen limoenen en citroenen in bier
Met dit warme weer drinkt men veel witbier en Mexicaans bier en worden tonnen limoenen en citroenen in bier gestopt. Een groep twitteraars vormt samen een groep die een kruistocht is begonnen tegen de citroen in bier. De zomerperiode staat voor de deur en dat is bij uitstek de tijd dat veel vakantiekrachten in de horeca werken en vaak onvoldoende op de hoogte zijn van biergebruiken. Een logo schept duidelijkheid en als alle brouwers dit doen kan dit zorgen voor het uitbannen van de citroen.Horeca moet de vraag stellen
Sonny de Laat, UB Drinks: "Uit een grootschalig onderzoek in badplaatsen, op evenementen en in horecagelegenheden is naar voren gekomen dat de bierdrinker in 55 procent van de gevallen geen citroen wil in zijn of haar bier. Dat geldt in 61 procent voor witbier en 50 procent van de gevallen voor Mexicaans bier. Bierkenners ergeren zich kapot aan het droppen van een schijfje citroen of limoen en nu blijkt ook dat het merendeel van de Nederlandse witbier en Mexicaanse bierdrinker niets in zijn bier wil. Dat gemiddeld maar in ruim een derde van de gevallen aan de bierdrinker gevraagd wordt of een citroen gewenst is vinden wij onacceptabel. Zeker nu wij zelf een Mexicaans bier introduceren op de Nederlandse markt en niet willen dat hierin ongevraagd een limoen beland. De introductie van een logo lijkt ons een goed middel om de citroen of limoen uit te bannen en bierkenners, -brouwers en bierliefhebbers het bier te geven zoals het bedoeld was."'Citroen in bier een doodzonde'
Een onafhankelijke bierexpert Rick Kempen, Exportmanager Bier&Co: "Een schijfje citroen in je vers ingeschonken witbier is niet zomaar een vergissing, het is zo goed als een doodzonde."Bron: Zibb