"Beslissing van Brussel "lijkt te werken…"
Ten gevolge van de nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot het inspecteren van AGF uit diverse landen, is de wetgever duidelijk voorbij gegaan aan het belang van de importeur en zeker aan die van de Exporteur overzee.
"Wat sta je verschrikkelijk ver van de praktijk af om zulke regelingen te bedenken", vervolgt Janssen, "zo onvoorstelbaar dom. Ze hebben werkelijk geen enkel gevoel voor economisch belang, niet voor het boertje overzee en niet voor de importhandel."
In de basis heeft ook Janssen geen enkel bezwaar tegen een beslissing om producten die mogelijk een gevaar zouden kunnen vormen voor de volksgezondheid extra te testen. Dat aspect verliest ook hij niet uit het oog, om daar verder van te zeggen "de uitvoering van dit regime neigt echter naar het belachelijke…… het is omslachtig, veel te duur en inefficiënt. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen die zo iets bedenken geboren worden….".
"Waarom moet het 3 dagen duren voordat een laboratorium de uitslag van een eenvoudige residutest heeft? Waarom moet een dergelijk onderzoek ook nog eens ruim 400 euro kosten en in het weekend zelfs meer?" Janssen, van de in verse groenten en fruit gespecialiseerde logistiek dienstverlener LBP, neemt het voor zijn klanten overal ter wereld op. Vooral voor hen die dat zelf niet kunnen.
Onlangs werd er op initiatief van Frugi Venta een voorlichtingsbijeenkomst gehouden waarbij de Voedsel- en Warenautoriteit een poging deed te rechtvaardigen waarom de regels er zijn en waarom er op deze wijze uitvoering aan gegeven zal gaan worden. Een rechtvaardiging die voor LBP in Maasdijk onvoldoende bleek om zijn klanten van de methodiek te overtuigen.
Janssen is weliswaar boos op de gekozen weg maar heeft wel een oplossing panklaar.
"Het systeem zou heel eenvoudig kunnen zijn. In geval van bemonstering komt de PD/KCB-ambtenaar (die toch vaak al komt) en bemonstert. Standaard formuliertje en het doosje kan verzegeld en al naar het lab. Lab zorgt voor ontvangstbevestiging. Zij onderzoeken en maken terstond het resultaat bekend aan de opdrachtgever met de PD / KCB in kopie. PD / KCB kunnen dan ook direct zeggen: voer maar in of niet.
Niet alleen gaat het 2 tot 3 dagen sneller, het kost ook een fractie van wat onze ambtenarij berekend. Iedereen kan gewoon handel blijven doen en de slechte afladers worden er op deze manier toch ook vanzelf tussen uit gevist. Doel dus bereikt," stelt Janssen zijn oplossing voor, om te vervolgen, "maar misschien is dit wel iets te simpel bedacht….?"
Niettemin resten er ook nog vragen van wat andere orde zoals waarom er geen onderscheid is tussen organische producten en de reguliere producten, dat zou toch minstens moeten. Of de vraag wat de criteria zijn geweest die hebben kunnen leiden tot de besluitvorming zoals die er nu ligt?
Tot slot vraagt Hans Janssen zich af waarom er alleen in de haven of luchthaven van binnenkomst monstername mag plaatsvinden en niet op een erkend keuringsstation als dat van LBP? Zeker gelet op het feit dat er in Vlissingen bijvoorbeeld geen locatie is aangewezen en er vandaar uit dus ook naar elders gereden moet worden…….