Het is de eerste keer dat een dergelijk overzicht wordt geboden. Het onderzoek betreft bijna alle deelsectoren: van zuivel, vlees en akkerbouw tot diervoeders, vis, groente en fruit. Het lijkt erop dat de sterke uitgangspositie die de sector mondiaal heeft, wordt gebruikt om ook in de toekomst koploper te kunnen blijven. Dat getuigt van visie en leiderschap, aldus MVO Nederland.
Duurzame uitdagingen
Het onderzoek leert echter ook dat de agri- en foodsector nog veel duurzame uitdagingen voor de boeg heeft. Vele vormen van uitstoot moeten nog fors omlaag, evenals het gebruik van antibiotica in de dierhouderij. En de samenwerking in de keten, waarbij retailers en producenten gezamenlijk duurzaamheiddoelstellingen realiseren en de kosten verdelen, staat ook nog maar in de kinderschoenen.Markt omarmt duurzaamheid
Waar veel initiatieven in het verleden vooral onder druk van de overheid tot stand kwamen, gaan nu steeds meer de markt en concurrentieverhoudingen een rol spelen. Dat vraagt om een meer ondernemende en innovatieve manier van werken. Duurzaamheid en innovatie vallen dan ook steeds meer samen. Bij innovatie gaat het niet alleen om technologische vernieuwingen, maar ook om sociale innovatie. Sociale innovatie betekent o.a. modern en inspirerend leiderschap, goede communicatie en slim samenwerken. Recente studies van de Erasmus Universiteit en het EIM die aantonen dat bedrijven die hierin voorop lopen aanzienlijk betere resultaten boeken dan behoudende ondernemingen.MVO Nederland lanceert - in opdracht van het ministerie van EL&I - de website www.mvoindeagribusiness.nl. Deze site biedt een overzicht van de stand van zaken op het gebied van MVO in de agribusiness. Op deze site is ook de online publicatie MVO in de agribusiness 2010 te vinden, met filmpjes en praktijkvoorbeelden van ondernemers.
bron: MVO Nederland