Gemengd groeibeeld Azië
De groei van de uitvoer naar de totale EU was in de periode januari-augustus met 18,5 procent iets minder dan de totale exportstijging. Latijns-Amerika was in de eerste acht maanden dé uitschieter met een waardetoename van 57,3 procent. Vooral Argentinië (+213 procent) en Brazilië (+77 procent) kochten flink meer Nederlandse goederen. Ook Azië was een fors groeiend afzetgebied. Onze goederenexport naar China groeide met bijna 19 procent in waarde. Singapore (+35 procent), Zuid-Korea (+76 procent) en Taiwan (+91 procent) deden het eveneens bijzonder goed. Opvallend is de magere groei naar India (+3 procent) en de forse uitvoerdaling naar Indonesië (min 18 procent). 'Opvallend' omdat het bbp van beide landen dit jaar volgens de EIU met meer dan 6 procent (in volume) groeit.Wereldwijd meer verkocht
Binnen de EU deden Nederlandse producten het prima in Duitsland: de export naar onze oosterburen groeide met 19 procent in waarde. De uitvoer naar België en Frankrijk groeide net iets harder, terwijl de Britten voor krap 15 procent meer bij ons kochten (ten opzicht van de periode januari-augustus 2009). Frappant is dat onze uitvoer naar Spanje fors groeide (+21 procent), terwijl het te verwachten zou zijn dat Portugezen (+10,7 procent) en Spanjaarden door de economische malaise op het Iberisch schiereiland juist minder Nederlandse producten zouden importeren. In Griekenland ging dit wel op. Nederlandse exporteurs zagen hun omzet daar in de eerste acht maanden van dit jaar met 5,1 procent teruglopen. Verder deden Nederlandse exporteurs in Turkije (+27,6 procent), Rusland (+29,5 procent) en Zweden (+27,4 procent) uitstekend zaken. Tot slot kochten Amerikanen voor 19 procent meer aan Hollandse exportwaar.Bron: NL EVD Internationaal