Sleutelrol voor de consument
Het ministerie van EL&I zet in op verduurzaming van ons voedselsysteem, waarbij geproduceerd wordt met respect voor milieu, mens en dier. De consument speelt hierbij een sleutelrol. Daarom is het belangrijk om te weten hoe de consument over voedsel denkt. De Voedselbalans brengt dit in beeld en laat ook zien welke keuzes de consument maakt. Zo wordt duidelijk welke factoren het denken en doen van consumenten beïnvloeden.De inzet van bedrijven
De keuze van de consument wordt sterk bepaald door de aanbieders van voedsel. Als er geen duurzaam geproduceerd voedsel in de winkel ligt, kun je het ook niet kopen. En ook: als aanbieders actief inzetten op promotieacties van duurzaam voedsel wordt het de consument makkelijker gemaakt. Daarom worden ook de bedrijven tegen het licht gehouden die voedingsmiddelen verkopen. Het gaat hierbij zowel om supermarkten, levensmiddelenfabrikanten van A-merken als om cateraars en horecabedrijven. Gemeten wordt hoe aanbieders over duurzaamheid denken en wat ze doen om consumenten te stimuleren om meer duurzaam geproduceerd voedsel te kopen.Bijstellen van beleid
De Voedselbalans zal een beeld geven dat kan dienen als basis voor het bijstellen van het overheidsbeleid voor verduurzaming van het voedselsysteem. Ook kan het een inspiratiebron zijn voor het handelen van marktpartijen. De eerste resultaten van de Voedselbalans worden verwacht in het voorjaar van 2011.Bron: Wageningen UR - LEI