Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarkten moeten zich meer richten op behoeften consument

Prijzenoorlog supermarkten is promotieoorlog geworden

De euro- en hamsterweken zijn voorlopig niet weg te denken uit de Nederlandse supermarkten. "De prijzenoorlog is een promotieoorlog geworden", zei directeur onderzoek Marcel van Aalst van de EFMI Business School, een academisch kennisinstituut voor de voedingssector. De hevige concurrentie leidt echter tot grote druk bij de fabrikanten.

Volgens Van Aalst houden supermarkten elkaar steeds beter in de gaten. "Aanbiedingen vormen de laatste tijd een steeds groter deel van de totale supermarktomzet. In de eerste twintig weken van dit jaar was dat 16,4 procent, tegen 13,7 procent in dezelfde periode vorig jaar. Supermarkten doen aan landjepik. Ze nemen acties van elkaar over.''

Supermarktketen Albert Heijn zegt in een reactie alle prijzen van de concurrent goed in de gaten te houden. "Wij passen de prijzen van producten aan als die te veel afwijken. Wij willen onze middenpositie in de markt blijven behouden'', aldus een woordvoerster.

Jumbo Supermarkten daarentegen wil de laagste prijzen van Nederland garanderen. " Om dat te waarborgen, meten onze prijsmeters wekelijks duizenden artikelen. Als een klant toch een product goedkoper aantreft in dezelfde vestigingsplaats, dan kan hij dat melden bij een van onze winkels. Jumbo past de prijs dan aan en de klant krijgt het product gratis."

Supermarkten houden hun prijzen laag, maar berekenen dat niet door aan de consument, stelde Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. "Het is uit den boze dat een supermarkt de prijs van een pak koekjes verhoogt, terwijl het bier in de aanbieding is. Dat is namelijk enorm schadelijk voor het imago als dat naar buiten komt."

De fabrikanten komen door de concurrentieslag tussen de supermarkten echter steeds verder onder druk. "Het prijsniveau van A-merken lag in juli 5 procent lager dan in de periode voor oktober 2003, toen de prijzenoorlog uitbrak. Dat zorgt voor een enorme druk op leveranciers'', aldus Van Aalst. "Daar komt bij dat de grondstofkosten omhooggaan. Dat heeft ook gevolgen voor de fabrikanten.''

Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft de toegenomen prijsdruk op de leveranciers flinke gevolgen voor de voedingssector. ,,Je ziet dat fabrikanten steeds minder nieuwe producten maken'', zei directeur Philip den Ouden. "Producenten letten steeds beter op hun kosten. Ze geven daarbij minder uit aan bijvoorbeeld onderzoek en ontwikkeling. Maar ook het personeel is de dupe, omdat een fabrikant minder loonkosten wil maken."

Den Ouden denkt niet dat er snel een einde komt aan de concurrentieslag tussen supermarkten. "De concurrentie is de laatste tijd alleen maar heviger geworden."

Supermarkten zouden juist meer aandacht moeten besteden aan de behoefte van de consument in plaats van naar elkaar te kijken, vindt Van Aalst. "Op een gegeven moment treedt er verzadiging op wat betreft de acties. Maar geen een supermarkt durft ermee te stoppen. Als je daar eenmaal uitstapt, val je buiten de boot en dat heeft grote gevolgen voor de omzet."

Bron: Beursduivel.be
Publicatiedatum: