"Men dacht dat de economie eerst zou moeten opkrabbelen, alvorens de biologische sector weer kon groeien. Dit is dus niet waar. Gelukkig geloven ook steeds meer EU-inwoners dat de crisis alleen voorbij kan gaan wanneer de duurzaamheid toeneemt. En dat is goed nieuws voor de biologische sector", zegt Volkert.
Eosta focust op bewuste mens
De bio-consumenten hebben volgens Volkert één gezamenlijk kenmerk. "Ik noem dit het vrijdenkersschap. Ze durven hun eigen keuzes te maken. Ook hebben we een gemeenschappelijk ideaal, een milieu-ideaal, dat verbindt. Ongeacht huidskleur, geloof, nationaliteit of seksuele geaardheid.""Het merendeel van de consumenten kijkt alleen naar de prijs van producten. Dat is hun goed recht. Bij Eosta focussen we ons echter op de minderheid van 20 procent die wel 80 procent van de omzet vertegenwoordigd. Voor mij is dit de 'bewustheidselite'."
"Mensen die bewuster leven zijn voor ons juist commercieel interessant. Zij willen de dialoog aangaan. En wanneer een product duurder dan 'normaal' is, nemen zij in hun beslissing mee dat de Keniaanse boer de dupe wordt wanneer het in het schap achtergelaten wordt. Deze consument neemt een weloverwogen, geïnformeerde aankoopbeslissing."
Domme consument
"Ik heb soms het gevoel dat de consument geacht wordt dom te zijn. Ze moeten maar klakkeloos aannemen dat producten met een 'eerlijk' logo ook eerlijk zijn. Eosta maakt het voor hen eenvoudiger om informatie in te winnen. Met Nature&More kan men exact zien hoe een product scoort op allerlei duurzaamheidsaspecten. Wij maken het transparant en voor de rest vertrouwen we op hun beoordelingsvermogen.""Het gaat om wat de consument wil, de keuze ligt bij hen. Laten we de consument eens serieus nemen. Gooi de kiloknaller-consument en de bio-consument niet op één hoop. Het wordt tijd dat er meer respect komt voor het beoordelingsvermogen van de mens."
Voor meer informatie:
Volkert Engelsman
Eosta
Transportweg 7
2742 RH Waddinxveen
Tel: 0180 635 500
[email protected]
www.eosta.com, www.natureandmore.com