AH XL wordt door de consument als beste supermarktketen beoordeeld, gevolgd door de reguliere Albert Heijn-winkels. Jumbo staat op nummer drie. Volgens GfK heeft Albert Heijn deze plekken vooral te danken aan de mindere prestaties van de Veghelse retailer. “Terwijl Albert Heijn stabiel is, verliest Jumbo behoorlijk terrein.” De onderzoeksorganisatie wijdt dit gegeven met name aan de ombouw van de Super de Boer-winkels. Jumbo sluit zich bij de het rapport van GfK aan. “Momenteel is Jumbo Supermarkten volop bezig met de versnelling van de complexe en grootschalige ombouwoperatie van Super de Boer”, reageert woordvoerster Claire Trügg. “De derde positie die we hebben behaald in het GfK kerstrappor triggert ons extra om er in het nieuwe jaar weer nog scherper tegenaan te gaan.”
Minder verschil
Het totaaloordeel voor supermarkten is opvallend hoger dan een decennium terug, concludeert GfK. En de verschillen onderling worden steeds kleiner. Onderzoeksdirecteur Joop Holla: “Klanten zijn tevreden over de prijs-kwaliteitsverhouingen die supermarkten bieden. De hoge actiedruk sorteert effect. Terwijl de consument bijzonder terughoudend is in haar aankopen, is er in de supermarkt nog altijd sprake van een omzetstijging.” Discounters Lidl en Aldi stijgen dit jaar in de lijst. Aldi staat weliswaar nog op de laatste plaats (24), maar behaalde volgens Holla nog nooit een score van 6,98. Lidl staat dit jaar op de vijftiende plek. C1000 doet het dit jaar goed, colcludeert GfK. De retailer behaalde de hoogste score sinds 2005.Bron: Levensmiddelenkrant