Mobiel internetten fors toegenomen
De toename van mobiel internetten is vooral te danken aan de ontwikkelingen en verspreiding van de smartphone. In 2011 gaf 43 procent van de internetgebruikers aan online te gaan via een mobiele telefoon. Dat is een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder (21 procent). Ruim 20 procent van de internetters ging mobiel op het web via de laptop. Dit aandeel is vrijwel gelijk gebleven aan vorig jaar, maar is wel anderhalf keer zo hoog als in 2007 (13 procent).
In 2011 gaf 53 procent van de internetgebruikers aan dat ze in de voorafgaande drie maanden actief waren geweest op sociale netwerken zoals Hyves, Facebook of Twitter. Vooral jongeren tot 25 jaar maken hier veel gebruik van (88 procent). Daarnaast is één op de vijf internetgebruikers actief op de meer op zakelijke contacten gerichte netwerksite LinkedIn.
Bijna 80 procent van de internetgebruikers heeft in 2011 goederen gekocht via internet. Het aandeel e-shoppers ligt daarmee iets hoger dan een jaar eerder. De toename is de laatste twee jaren echter minder groot dan gemiddeld sinds 2002.
Van de ondervraagde internetters die in de voorafgaande drie maanden online winkelden, de zogenaamde frequente e-shoppers, kocht 72 procent uitsluitend nieuwe goederen, terwijl 4 procent uitsluitend tweedehands goederen kocht. Bijna een kwart kocht zowel nieuwe als tweedehands goederen. Er wordt meestal online geshopt bij Nederlandse bedrijven of personen (93 procent). Daarnaast gaf bijna één op de vijf internetters aan wel eens goederen te bestellen in een ander land van de Europese Unie terwijl ruim één op de tien aankopen deed in andere delen van de wereld.
Bron: CBS