Zeecontainers fruit naar Medel
“Enkele jaren geleden al werkten we aan de komst van een containeroverslagpunt op Medel. Partner Logistics Europe en H&S Transport waren de motor, wij waren zijdelings betrokken. In Utrecht hebben we aan het Amsterdam-Rijnkanaal sinds 1998 al een containerterminal. Medel zou voor ons een uitbreiding van ons verzorgingsgebied zijn. Schepen kunnen via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en via de Neder-Rijn bij onze terminals komen. Het gebied rond Medel is belangstellend, het is ook goed ontsloten. CTU vervoert al veel over water. De havens van Rotterdam en Antwerpen zouden voor afvoer van al die containers niet meer zonder binnenvaart kunnen. Als je alles over de weg vervoert, komt Nederland vast te staan. Op Medel wordt niet alleen een terrein aangelegd voor de containers, er komt ook een zogeheten reeferstack, waarin koelcontainers van stroom worden voorzien. We moeten ook een kade bouwen en een havenkraan plaatsen. De laatste bezwaren zijn weggenomen, er is een goedgekeurd bestemmingsplan, de kraanhoogte is bepaald en we werken nu aan de aanvraag bij Rijkswaterstaat, want er moet een stuk dijk veranderen in kade. Containers in grote hoeveelheden tegelijk vervoeren is een oplossing voor veel bedrijven. Doordat ze dicht bij hun bestemming staan, kunnen we just-in-time leveren.
Er zal ook fruit over de terminal gaan, we hebben contact met Fruitmasters en zijn betrokken geweest bij de praktijkproef van Fruitpact met Fresh Corridor. Ook met andere bedrijven hebben we gesprekken, want het initiatief is goed gevallen in de regio: AH, DHL, Kühne&Nagel, maar zelfs Kruidvat bij Heteren ligt binnen het bereik. We denken het eerste jaar tussen de 30.000 en 35.000 containers te gaan verladen op Medel. De terminal heeft een openbaar karakter en is beschikbaar voor alle verladers, rederijen en expediteurs. Bovendien levert vervoer over water groot milieuvoordeel op. Dat zal klanten ook stimuleren er gebruik van te maken.”
De terminal Medel is de praktische concretisering van het project "Binnenvaart Halte Rivierenland", powered by Fruitpact.
Bron: Fruitpact