Duurzame consument blijft duurzaam ondanks de crisisjaren
De groep consumenten met een duurzame leefstijl wordt ook wel 'Cultural Creatives' genoemd, een begrip dat is geïntroduceerd door de Amerikaanse onderzoeker Paul Ray. Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon: ze staan kritisch tegenover materialisme en economisch gewin, willen graag iets betekenen voor de ander en voelen zich zeer betrokken bij hun leefomgeving.
Hoewel uit het onderzoek blijkt dat Cultural Creatives in alle lagen van de bevolking te vinden zijn, blijkt net als in 2007 dat de groep uit meer vrouwen dan mannen en uit meer hoger dan lager opgeleide Nederlanders bestaat. Verder is men vaker 50+ en is de gemiddelde leeftijd van deze consumenten 49 jaar. Het zijn bewuste consumenten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen handelen bijdraagt aan een betere wereld.
Cultural Creatives kopen vaker biologische producten dan de gemiddelde consument. Redenen voor hen om geen biologische voeding te kopen, zijn de hogere prijs in combinatie met het niet belangrijk genoeg vinden. Consumenten die niet Cultural Creative zijn, maar wel biologische voeding kopen, doen dit voornamelijk omdat ze deze producten gezonder, beter voor het milieu, natuurlijker en beter van smaak vinden. Cultural Creatives noemen daarnaast vaker ook als redenen dierenwelzijn en het welzijn van de mensen die het produceren.
bron: MarketResponse