Tholen - Het citrusseizoen in Peru werd afgesloten met een groei in exportvolume van 10% in vergelijking met vorig jaar. De export is gegroeid tot 75.000 ton met gelijkblijvende prijzen als vorig seizoen.
Algemeen directeur Sergio del Castillo van ProCitrus vertelde aan FreshPlaza.com: "Ons fruit is zeer goed ontvangen, we hebben behoudens wat schilbeschadigingen met vroege rassen geen kwaliteitsproblemen gehad en de latere rassen hebben een goede gezonde uitstraling".
In absolute zin is er dit jaar iets minder fruit geoogst, maar door een betere behandeling en minder uitval kon er meer worden verkocht. Fruit dat niet kon worden geëxporteerd werd op de binnenlandse markt tegen goede prijzen afgezet.
Voor het volgende seizoen wil Peru zich consolideren op de bestaande markten, waarbij Europa de belangrijkste is met 60% van het totale volume.
"Amerika is een markt met groeikansen voor als er nieuwe rassen in productie komen en de volumes toenemen. Ook nieuw voor ons zijn de eerste verstuurde zendingen naar Azië, ook een groeimarkt voor ons. De eerste reacties waren positief en werden goed opgenomen door de markt".
De vraag naar citrusfruit uit Peru op de Zuid- en Midden-Amerikaanse markten consolideert. Ook Columbia, Panama en Costa Rica zijn nu in ons premium kwaliteitsfruit geïnteresseerd.
De uitdaging voor de komende tijd is verder groeien op de verschillende Amerikaanse markten. Sergio del Castrillo zegt met een verwijzing naar het volgende seizoen dat de bloei en zetting in de plantages normaal verlopen zijn en als er geen problemen met het weer komen, kunnen we volgend jaar hopelijk weer groeien.