In een van de bedrijfsgebouwen bij Fresh Produce is Rhonda aan het werk. Rhonda is een Manter 16.000. Nauwkeurig verpakt ‘ze’ de gave Californische uien in netzakjes
van een kilo. Deze uien en andere producten zet Fresh Produce voornamelijk af in
de omgeving van Los Angeles. Afnemers genoeg, want hier wonen maar liefst 30
miljoen mensen. Naar dit enorme afzetgebied gaat 75 procent van de omzet toe. De overige 25 procent gaat naar ongeveer de helft van de staten die Amerika telt. Grote klanten zijn de Amerikaanse supermarktketens als Safeway, Walmart, Super Value en Kroger.
Ideale combinatie
Ruim tien jaar geleden handelde Fresh Produce alleen in aardappelen en uien. Nu vormen aardappelen de helft van de omzet en is het pakket aangevuld metcitrus, asperges en een groot scala aan hispanic voedingsproducten. Dit om de vele Mexicanen die in LA wonen van de door hen gewenste groenten en fruit te voorzien. Een van de producten is de lastig te verpakken tomatillos: de Mexicaanse aardkers. Om deze te verpakken heeft Volm, de Manter-dealer en marktleider in de markt van weeg- en verpakkingsmachines in Noord-Amerika , dit jaar een speciale weeg- en verpakmachine geleverd. Deze weet de vruchten probleemloos te verpakken.
Technisch manager Gary Askenaizer vertelt dat de machine naar grote tevredenheid werkt. “We kunnen nu met minder mensen meer verpakken. Naast de tomatillos kunnen we ook citrusvruchten op deze machine wegen en verpakken. Kortom een ideale combinatie."
De Mantermachines werken snel en nauwkeurig. Dat levert voor ons direct geld op, omdat we minder overgewicht weggeven”, ervaart Jim Leimkuhler.
Snel en nauwkeurig
Directeur en mede-eigenaar van Fresh Produce is Jim Leimkuhler. Hij benadrukt dat werken met de machines van Manter heel prettig is. “De machines werken snel en nauwkeurig. Dat levert voor ons direct geld op, omdat we minder overgewicht weggeven. Daarnaast komt het bedrijf beloftes na. Wat ook heel belangrijk is: “de service is perfect”, somt de directeur eigenaar op. Om zijn gevoel bij de Nederlandse leverancier onder woorden te brengen, vergelijkt Leimkuhler Manter met het automerk Volvo. “Het is een klassiek bedrijf, dat heel betrouwbare producten levert, die ook nog eens een lange tijd heel betrouwbaar blijven werken”, zegt hij met een tevreden glimlach om de lippen.Stevige basis
Voor Leimkuhler is iedere dag dat hij actief is in de Amerikaanse markt een uitdaging. Zo handhaaft hij zijn positie in de markt door in te spelen op de vragen van zijn afnemers. Een belangrijke groep zijn supermarkten waar zijn bedrijf onder huismerkproducten levert. “Een supermarkt laat niet zomaar iedereen producten onder hun
eigen label verpakken. Doe je het goed, dan kan een andere verpakker dat eigenlijk niet overnemen, omdat je zelf steeds doorontwikkelt richting je klant. Dan kun je
weliswaar niet te duur, maar zeker ook niet te goedkoop je producten afzetten”, is de ervaring van de verpakker. De machines van Manter vormen een stevige basis voor Fresh Produce om deze markten continu van keurig verpakte voeding te kunnen voorzien.
Bron: Manter Balance