Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan-Willem Grievink: kansen voor duurdere en goedkopere paprikavarieteiten in het schap

P8 kick-off marketing paprika 2012

Woensdag 21 december jl. organiseerde P8 haar kick-off marketing paprika 2012 in de grote vergaderzaal van het Productschap Tuinbouw. Aanwezig waren ruim 60 paprikatelers, functionarissen van telersverenigingen, handelshuizen en andere voor marketing paprika verantwoordelijken. Achtereenvolgens werd de marktsituatie van paprika, de Colourfultaste campagne en het onderwerp conceptontwikkeling paprika gepresenteerd. Als speciale gast was retailspecialist Jan-Willem Grievink uitgenodigd, die alle aanwezigen zeer wist te boeien met zijn presentatie over de ontwikkelingen in de internationale retail en de mogelijkheden voor paprika daarin.

Thijs Jasperse opende de bijeenkomst en concludeerde aan de hand van de huidige marktsituatie dat paprika geen consumentenproblemen heeft. Paprika staat in zowel Nederland, Duitsland, als in het Verenigd Koninkrijk in de top 10 van huishoudelijke aankopen. Daarnaast neemt de consumptie per huishouden in Nederland en Duitsland toe en blijft in het Verenigd Koninkrijk ongeveer gelijk. Het resultaat voor paprikatelers lijkt echter te worden bepaald door een aantal ‘weeffouten’. Het gaat bijvoorbeeld om de organisatie van de afzet en het gebrek aan aandacht voor productontwikkeling.

Resultaten Colourfultaste campagne

Sinds 2007 investeren de paprikatelers in de promotiecampagne Colourfultaste. Gerrit Jan Kornet ging in op de resultaten van de campagne. De drie hoofdactiviteiten van de campagne tot nu toe waren activiteiten op de winkelvloer, PR-activiteiten en onlineactiviteiten zoals de website www.colourfultaste.nl. De colourfultastecampagne heeft in Nederland en Duitsland ondertussen circa 16 miljoen mensen bereikt. Zeer opmerkelijk is de stijging van de import van paprika in Duitsland sinds de start van de campagne. Daarnaast is het imago van de Nederlandse paprika bij de Duitse consument, in de periode 2009 – 2011, sterk verbeterd. Opvallend is ook UK waar dit niet is te zien.



Colourfultaste campagne 2012 - 2014

Vanaf 2012 gaat de nieuwe colourfultastecampagne van start in samenwerking met een nieuw uitvoerend bureau dat de EU-aanbesteding heeft gewonnen: Do Company. Judith van Tongeren presenteerde de eerste nieuwe campagnebeelden. De komende drie jaar ligt de focus meer op communicatie via online marketing. Er wordt een nieuwe website gebouwd en er zal volop gebruik gemaakt worden van social media als Facebook. Daarnaast blijft de campagne ook op de winkelvloer actief en worden er PR-activiteiten uitgevoerd. Een belangrijke activiteit in 2012 is deelname aan de Floriade. De campagne wordt voor het eerst ook in het Verenigd Koninkrijk uitgevoerd. Hieronder vindt u de eerste beelden van deze campagne.



Promotiecampagnes op de Duitse markt

Jochem Wolthuis van het GroentenFruit Bureau vertelde over de geplande promotiecampagnes op de Duitse markt de komende jaren. Het gaat om drie campagnes: de vruchtgroentencampagne (herkomst Nederland promoten), een EU-voorlichtingscampagne vruchtgroenten (vertrouwen in glasgroenten herstellen), en een EU-5 am Tag campagne (eet meer groenten en fruit), in samenwerking met Duitsland en België. De drie campagnes versterken elkaar zoveel mogelijk. Een consument leest bijvoorbeeld in de krant over ‘gecontroleerde klasse’, komt vervolgens op een abri tegen ‘eet meer groenten en fruit’ en ziet vervolgens in een supermarktblad reclame voor Nederlandse paprika staan. Het GroentenFruit Bureau roept alle ketenpartijen op om aan deze campagnes mee te werken!

Beter laten renderen paprikaketen -- Jan-Willem Grievink

Jan-Willem Grievink hield een inspirerend betoog over de trends bij consument en retail. Aan de aanwezigen werd duidelijk gemaakt dat het aan de producent is om hierop in te spelen. Wanneer dit niet gebeurt, rest er niets anders dan het leveren van een bulkproduct, met concurrentie op prijs. Hij roept daarom om tot het creëren van onderscheid op basis van trends en behoeftes. Daarbij werden veel voorbeelden uit de USA getoond. Voor groenten & fruit valt er nog veel te winnen. Zo gaf de heer Grievink aan dat het bijvoorbeeld bij paprika zeer kansrijk is om naast het standaardassortiment, ook duurdere en goedkopere, paprikavariëteiten in het schap te leggen. Hiermee gaat de gemiddelde prijs van het product omhoog. Daarnaast werden verschillende opties getoond om het onderscheidend vermogen van paprika te vergroten.
Publicatiedatum: