Grootste fruitexporteur Vietnam
"Vietnam telt een areaal van 800.000 hectare fruit, maar export is er nauwelijks. Daarom zijn wij in dat gat gestapt en hebben we onlangs een gekoelde hal van 4.000 m2 gebouwd met een fresh cut-afdeling van 1.000 m2." Het bedrijf groeide hard en inmiddels is The Fruit Republic onder Van Wijks leiding uitgegroeid tot de grootste fruitexporteur van Vietnam. Tijdens de Asia Fruit Logistica presenteerde The Fruit Republic zich aan het publiek met onder meer jaarrond en versgesneden pomelo's. Het bedrijf biedt een ruim fruitpakket aan, zowel vanuit Vietnam als import. "De pure handel van inkopen en wegduwen is niet ons ding. Wij willen ons graag onderscheiden met unieke producten."Jaarrond pomelo's
"GlobalGAP-certificering kwam in Vietnam eerder nauwelijks van de grond, maar dat hebben wij wel voor elkaar gekregen. Inmiddels hebben we een wachtlijst van telers die aan ons willen leveren. We kopen jaarrond alles op. Wel hebben we in de teelt veel moeten veranderen. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ze hier takken verbouwden. Het waren hier geen boomgaarden maar bossen. Wij hebben een programma ontwikkeld om de fruitbomen in drie jaar tijd terug te snoeien met hogere opbrengsten en een betere kwaliteit als gevolg. De pomelo's komen van oorsprong uit Vietnam en ik noem deze delta dan ook wel eens een tropisch Giethoorn. Hierdoor zijn de Vietnamese pomelo’s altijd heerlijk sappig en kunnen ze door middel van goed water management jaarrond pomelo telen."Ontspanning in het gezin
"We investeren heel veel in R&D en zo kwamen we er achter hoe we de pomelo jaarrond konden telen en hoe we de schilkwaliteit konden verbeteren. Ook de verkoop in Azië bleek veel langer door te kunnen lopen dan de traditionele piekperiode tussen het Chinese Nieuwjaar en het Moonfestival. We steken nu fors in op versgesneden pomelo's om consumenten de ultimate convience te beiden. Met name van het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië en Frankrijk verwachten we hier veel van. De Nederlandse consument is een beetje te lui om te pellen. Een Duitser doet dat bijvoorbeeld wel", zegt Siebe. "In Vietnam hebben we het afgelopen jaar 250 dagen lang instore marketingcampagnes gevoerd en dat heeft duidelijk effect op de consumptie. Mijn droom is nog dat we STER-reclame op TV inkopen, waarbij we de Nederlandse consument kunnen laten zien hoe leuk het is om met het hele gezin een pomelo te pellen. In Vietnam, maar ook in Oost Europa, is dat het moment waarom het gezin even ontspant en geniet van verfrissend fruit. Daarnaast kun je ook heel veel met de schil doen. In Vietnam koken de mensen de schil en gebruiken ze het extract om hun haar mee te wassen vanwege de heerlijke geur en het goede effect op je haar.""De smaak van onze pomelo's is veel beter dan de Chinese pomelo's, maar die smaak moet wel worden betaald. Geleidelijk krijgen we een groeiende scharende fans voor onze brands, Grando en Wildboi, die een duidelijke voorkeur hebben voor onze pomelo. Hierdoor importeren onze Europese importeurs ook steeds meer van onze pomelo in het China seizoen. Wij hebben niet te maken met MRL-problematiek en de producten zijn traceerbaar tot aan de teler", vertelt Siebe. "Aan personeel komen, kostte niet al te veel moeite, hoewel er toch 200 mensen werken op de fresh cut-afdeling. "Veel Vietnamezen werkten in de visverwerking, die nu een moeilijke tijd doormaakt. Deze mensen hebben kennis van HACCP en BRC en konden we dus prima inzetten. En Vietnamezen lijken wel een beetje op Nederlanders: open en met veel gevoel voor humor. Het is een ondernemend volk, maar men kan ook genieten. Kortom, er valt prima mee te werken!"
Voor meer informatie:
Siebe van Wijk
The Fruit Republic
+84(0)912 346 134
[email protected]
www.thefruitrepublic.com