Relateren met grote merken
"We richten ons in Rusland met name op de retail", vertelt Michel. "We zijn al langer actief in dit land, maar een tijdje geleden hebben we een stap teruggenomen en alles heroverwogen qua strategie. We willen ons graag relateren met grote merken en de grote retailers direct beleveren zonder gebruik te maken van de tussenhandel. Daarnaast hebben we een partnership met fastfoodketens en snijderijen, waar we op dit moment sla en tomaten aan leveren. Inmiddels wordt een zeer groot gedeelte van onze totale productie van onze telers in Rusland afgezet. Ook bespreken we op dit moment partnerships met A-merk producenten van buiten Europa. Dit gaat over de opzet van een nauwe samenwerking op het gebied van verdeling in Rusland. We kijken goed waar we welke producten presenteren, want het moet ook een bepaalde exclusiviteit uitstralen. Dit gaat hand in hand met de strategie die we voeren voor producten vanuit onze telers zoals de luxe cherrytomaat GoldenRed en het Tommies- snackassortiment."Rechtstreeks van de teler
"Opvallend in de vraag bij dit land is de verandering in volumes naar kwaliteit. Vroeger wilden ze grote volumes, maar nu speelt kwaliteit een steeds grotere rol. Wij vinden het van groot belang om onze relaties te onderhouden en goed te luisteren naar de wensen van de klanten én telers. We zorgen er ook voor dat deze partijen elkaar leren kennen en hebben onlangs een studiereis voor telers naar Rusland georganiseerd. Het Nederlandse product is een premium en ook het merk The Greenery spreekt de Oost-Europese aan. Vooral als ze zien als iets rechtstreeks van de teler komt, zijn ze erg enthousiast.""We zijn nu ook in overleg met collega-exporteurs, Frugiventa en de Nederlandse overheid om een campagne in te zetten om het Nederlandse product verder bekend te maken in Rusland met betrekking tot 2013, het Rusland-Nederland jaar. Tijdens deze brainstorms overleggen we ook gezamenlijk over barrières en de toekomst van handelen met dit land."
www.thegreenery.com