Topkwaliteit én duurzaamheid
Flandria-witloof staat al jaren in de top-5 van Veiling Coöbra en Veiling REO, de grootste witloofveilingen binnen de LAVA-groep. De aanvoer schommelt vrij constant tussen 53 en 56 miljoen kg per jaar. “Veiling Coöbra hanteert al jaren Flandria-normen omdat wij een kwalitatief hoogwaardig product op de markt willen brengen. Flandria-witloof is in feite ons mooiste nicheproduct waarmee we ons binnen Europa duidelijk onderscheiden. Daarnaast gaan onze Flandria-witloofproducenten héél ver in duurzame investeringen zoals alternatieve vormen van energie, water- en afvalrecuperatie en personeelsmanagement”, beklemtoont Jo Lambrecht, commercieel directeur van Veiling Coöbra. “Als veiling willen we hun inspanningen meer uitspelen als extra verkooptroeven. Er zijn afnemers die dit appreciëren en duidelijk communiceren in hun verkoop. Responsibly Fresh is hiervoor een mooie vlag.”De veiling probeert zo goed mogelijk in te spelen op de wensen van de warenhuizen naar 'voor iedere consument wat wils'. Specifieke vragen zoals kopersverpakkingen en speciale kalibers worden rechtstreeks in de juiste verpakking aangeleverd om extra manipulaties achteraf te voorkomen. “We houden ook graag de lijn tussen producent en consument kort om de Flandria-kwaliteit te waarborgen. Natuurlijk hopen we de inspanningen van onze telers ook te valoriseren.”
Elektronische bemiddeling
Witloof blijft een goed klokproduct, mede door de toegenomen vraag uit Duitsland, Frankrijk en Spanje. Los standaard Flandria-witloof wordt op de klok aangeboden in EPS-5 kg netto. Voor speciale verpakkingen werkt Veiling Coöbra met een systeem van voorverkoop. “De LAVA-veilingen zoeken volop naar systemen om op nieuwe vragen in de markt in te spelen”, legt Jo Lambrecht uit. “We experimenteren momenteel met een elektronisch bemiddelingssysteem waardoor iedere geïnteresseerde koper kan bieden op vastgelegde volumes voor de volgende weken of de middellange termijn. Het is een héél dynamisch systeem waardoor de prijs toch kan evolueren in functie van de vraag op dat moment. We bereiken ook meer potentiële kopers en proberen een zo goed mogelijk evenwicht tussen vraag en prijsvorming te vinden.”Groeiende exportmarkt
De belangrijkste afnemers van Belgisch witloof zijn nog altijd Frankrijk, Nederland en Duitsland. Buitenlandse grootwarenhuizen die klanten een goed product willen aanbieden, kiezen voor Flandria. Enkel op die manier kunnen ze een langetermijnstrategie met heraankopen ontwikkelen. “Er beweegt wel een en ander op het vlak van export”, meent Jo Lambrecht. “De Balkan is een sterk opkomende markt met groeiende aandacht voor kwaliteitsvolle producten. In de Balkanlanden is Belgisch witloof opvallend aanwezig in het groenteaanbod. Hier liggen zeker exportkansen voor onze tuinbouwproducten. Daarnaast toont ook het Oosten grote belangstelling voor Flandria-witloof. Zo is zelfs Japan vragende partij! Onze uitvoer zit duidelijk in de lift en het Oosten zal voor onze afzet steeds belangrijker worden.”Seizoenstart
Eind oktober, begin november komt het witloofseizoen echt op gang en de interesse van de consument in herfst- en wintergroente groeit. Vele supermarkten doen in deze periode acties met Flandria-witloof. Bij de start van het nieuwe witloofseizoen zal er al behoorlijk veel nieuw product beschikbaar zijn. De LAVA-veilingen verwachten in de weken 44 tot 48 een wekelijkse aanvoer van 1 à 1,1 miljoen kg.Bron: Flandria Mail