Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vanaf 2019 is het aan de markt om tot optimale marktbewerking te komen

FVO draagt regie van gezamenlijke export van paprika naar China over aan individuele marktpartijen

Na bijna drie jaar de regie over de afzet van paprika’s in China te hebben gevoerd, geeft FVO dit vanaf 2019 over aan individuele marktpartijen. FVO kwam tot dit besluit, nadat bleek dat zij te ver van de markt moest opereren. Daarnaast was het lastig om vanuit Nederland een onderscheidende propositie te ontwikkelen en door te voeren. Projectleider Matthijs Jasperse: “De marktresultaten vielen tegen, maar we zijn tegelijkertijd positief over de vernieuwende wijze waarop leden dit gezamenlijk hebben ontwikkeld. Het is zonder meer een model voor toekomstige samenwerkingen bij grote commerciële initiatieven.”



Door dit traject ontstonden nieuwe samenwerkingen aan zowel Nederlandse zijde als tussen Nederland en China. Bovendien bracht het Nederlandse partijen nieuwe inzichten over de Chinese markt. Daarnaast is de organisatie tevreden met het feit dat de weg naar een complexe, nieuwe en verre markt geplaveid is.



Jasperse: “We kijken met trots terug op het traject dat medio 2016 gestart is. De hechte samenwerking tussen paprikatelers, exporteurs, het GroentenFruit Huis en KCB / NVWA zorgde voor een gecontroleerde marktbetreding. Dit was mede te danken aan het unieke model dat vanaf 2017 toegepast is. Met geselecteerde exporteurs werd binnen gesloten ketens een herkenbare Holland branding geïntroduceerd. Een aanpak die het maximale resultaat voor de Nederland BV moest op gaan leveren. De conclusie is evenwel dat, na drie intensieve jaren, het nu de beurt is aan de marktpartijen om de Chinese markt verder te ontginnen.”



FVO dankt de vele partijen die dit project mogelijk maakten: GroentenFruit Huis, KCB, NVWA, gecertificeerde telers, Levarht, Staay Food Group, Global Green Team, The Greenery, SFM en de vele partijen die in welke hoedanigheid dan ook bijdroegen.”

Publicatiedatum: