VK: Spar breidt activiteiten op social media uit
Spar is in het Verenigd Koninkrijk van plan om zijn aanwezigheid via social media uit te breiden. Het bedrijf werkt daarom samen met het bureau We Are Socal, dat in social media is gespecialiseerd. We Are Social gaat binnen het Verenigd Koninkrijk de sociale marketingstrategie. Ook wordt in samenwerking met een team van Spar online content gecreëerd, die door het bureau zal worden beoordeeld op effectiviteit. "Het merk van Spar is goed gevestigd," zegt Michael Lawless van Spar UK. "We hebben een aantal consumentenonderzoeken gehouden, om te zien waar zowel ons huidige als ons toekomstige klantenbestand te vinden is. We willen er nu voor zorgen dat onze bevindingen worden verwerkt in onze online aanwezigheid. Dit geldt met name voor social media, dat steeds belangrijker voor ons wordt als communicatiekanaal. We Are Social stond zowel strategisch als creatief gezien als goed bekend en heeft een goede staat van dienst in het leveren van resultaten."
Bron: retailanalysis.igd.com
Italië: 3% meer omzetgroei voor Conad
De Italiaanse coöperatie Conad heeft zijn resultaten over 2018 bekend gemaakt. In het afgelopen jaar steeg de omzet van Conad met 3% tot €13,4 miljard. Volgens CEO Francesco Pugliese was het resultaat beter dan verwacht, gezien de teruggang in consumptie in Italië. In 2018 is het marktaandeel van Conad binnen de supermarktsector jaar op jaar gestegen van 21,5% naar 22,4%. Conad is nu de marktleider in de regio's Abruzzo, Calabria, Lazio, Molise, Sardinië en Umbrië. In de regio's van Campania, Emilia-Romagna en Sicilië staat Conad op de tweede plaats qua marktaandeel en in Marche, Toscane en Valle d'Aosta op de derde plaats. Jaar op jaar nam het winkelnetwerk toe van 3.149 winkels in 2017 tot 3.225 winkels in 2018.
Bron: retailanalysis.igd.com
E-commerce-aandeel in Indiase retailomzet verdrievoudigd
Uit onderzoek blijkt dat het aandeel van e-commerce binnen de Indiase retailsector in twee jaar tijd is verdrievoudigd. De toename in online omzet komt door het toenemende consumentenvertrouwen in online retail. Online retail is toegenomen bij een groot aantal verschillende categorieën, waarbij met name een significante groei is te zien voor de online retail van versproducten.
Bron: economictimes.indiatimes.com
Finland: K-Market Kalevantori stopt met plastic tassen
De supermarkt K-Market Kalevantori, dat zich in de Finse stad Kevara bevindt, gaat het gebruik van plastic zakken vervangen met herbruikbare, biologisch afbreekbare en papieren zakken. Het plan is onderdeel van een groter initiatief in Kevara, dat de eerste stad in Finland wil zijn dat geheel vrij is van plastic zakken.
Bron: esmmagazine.com
VK: Southern Co-op begint plan voor duurzaamheid
De regionale coöperatie Southern Co-op heeft een vijfjarenplan voor duurzaam ondernemen aangekondigd. Het zogeheten "Our Plan 2019-2023" formuleert een aantal doelstellingen voor de lange en middellange termijn op het gebied van duurzaamheid. Southern Co-op importeert uit elf verschillende landen en ondersteunt met zijn plannen een aantal doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de VN. Deze doelstellingen van de VN zijn gericht op het internationaal beschermen van het milieu en het verminderen van wereldwijde armoede.
Bron: retailanalysis.igd.com
Kroatië: mogelijk overname van Agrokor
Een Kroatisch consortium overweegt naar verluid de overname van het retailconglomeraat Agrokor. Het consortium zou onder andere bestaan uit Adris Grupa, Atlantic Grupa, Kraš, Podravka en een aantal Kroatische pensioenfondsen. Dezelfde bron die over de mogelijke overname heeft gemeld, gaf ook aan dat een aantal dochterondernemingen van Agrokor zoals,Leda, Jamnice, Zvijezde en Konzuma samen met het vastgoed van Agrokor is overgedragen aan het Nederlandse bedrijf Aisle HoldCo. De meeste van deze vaste activa zijn in handen van twee Russische banken en een aantal Amerikaanse financiële instituten. Kroatische banken hebben een aandeel van 12% in Agrokor. Als de plannen van het Kroatische consortium tot uiting zouden komen, zou dit betekenen dat Agrokor opnieuw van strategisch belang wordt voor Kroatië.
Bron: esmmagazine.com
Tunesië: Magasin Général neemt E-commerce-startup over
De Tunesische retailgigant Magasin Général heeft geïnvesteerd in het ecommerce-platform Founa. Magasin Général, dat over heel Tunesië een winkelnetwerk heeft, een aandeel van 80% in de startup genomen. Er zijn verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt. Founa is opgericht in 2013 door de Tunesische ondernemer Karim Skik. Het bedrijf is een online supermarkt met zo'n 11.000 verschillende producten in 11 categorieën, waaronder versproducten, cosmetica en boeken. Het platform van Founa bezorgt bestellingen in de Tunesische regio's Ariana, Ben Arous, Manouba, Monastir, Nabeul, Sousse en Tunis.
Bron: menabytes.com
Frankrijk: Groupe Casino kondigt partnerschap met IT-bedrijf aan
Groupe Casino heeft een partnerschap aangekondigd met het IT-bedrijf Qarnot, dat is gespecialiseerd in cloud-technologie voor verwarmingssystemen. Vanuit deze samenwerking worden datacentra geplaatst in distributiecentra van Groupe Casino. De hitte die door de werking van de datacentra wordt gegenereerd, wordt gebruikt om het pand te verwarmen, wat voor besparing op energiekosten zal zorgen. Ook wordt er meer omzet gegenereerd, doordat de datacentra zullen worden verhuurd via de dochteronderneming GreenYellow. De datacentra zullen worden beheerd door de joint venture van Casino en Qarnot, ScaleMax. Het eerste datacentrum zal in het eerste kwartaal van 2019 worden geopend bij een distributiecentrum voor Cdiscount in de omgeving van Parijs. In de periode tot en met 2023 zullen nog eens 20 vergelijkbare locaties worden geopend.
Bron: esmmagazine.com
VS: Hy-Vee breidt uit in Minnesota
Hy-Vee wil in Minnesota uitbreiden door vastgoed met lage waarde op te kopen. Het vastgoed werd eerder gebruikt door andere retailers, die inmiddels van deze locaties vertrokken zijn. Op deze manier heeft Hy-Vee inmiddels drie winkels geopend in buitenwijken bij Minnesota en Saint Paul. In de voorstad Cottage Grove werden vergelijkbare retaillocaties gebruikt door onder andere Kmart, Home Depot, Rainbow Foods en andere kleinere retailers. Deze zijn echter in iets meer dan 10 jaar allemaal weggetrokken, tot frustratie van het lokale gemeentebestuur. Sinds dat Hy-Vee een jaar geleden hier weer een supermarkt heeft opgezet, hebben een aantal andere retailers zoals HomeGoods en T.J. Maxx in navolging winkels in de betreffende wijken geopend. Vorig jaar was Hy-Vee relatief traag met het uitbreiden van het eigen netwerk. Met het einde van volgend jaar wil de keten 12 nieuwe vestigingen in bedrijf hebben. De keten heeft in totaal ongeveer $400 miljoen (€350 miljoen) geïnvesteerd in nieuwe en huidige locaties.
Bron: grocerydive.com
VS: Target installeert reclame op lopende banden bij kassa's
Target heeft reclame geïnstalleerd op de lopende banden bij kassa's. Onlangs werd dit marketingsysteem ingezet bij de duizendste locatie van de Amerikaanse keten. Op de lopende banden bij kassa's is nu reclame te zien van de eigen klantenprogramma's en de online activiteiten van de keten. Het systeem, dat is geïnstalleerd door het bedrijf MessageWrap, blijkt een ideale vorm van marketing te zijn die tot meer vaste klanten leidt.
Bron: progressivegrocer.com