Het afgelopen seizoen was erg onstabiel met betrekking tot de bananenprijzen met zeer hoge pieken en behoorlijk lage dalen. Claudia Gómez, van Novamerc, is echter van mening dat de prijsdalingen acceptabel waren. Wat echter wel een probleem was, vertelt ze, is dat er minder bestellingen waren dan normaal, vooral in de traditionele bananensector. Dit zorgde ervoor dat veel telers omschakelden naar biologische teelt. "Dit zou ertoe kunnen leiden dat de prijzen voor biologische banaan in het volgende seizoen dalen, want het aanbod zal groter zijn en er is nog niet genoeg bewustzijn over de voordelen van het consumeren van dit soort bananen".
In de tijd dat ze net begon met exporteren, vertelt Claudia, "werden de bestellingen telefonisch gedaan en werd het fruit naast het schip beoordeeld. Het was een totaal andere tijd. Het was ook moeilijker dan nu, vandaag de dag is alles binnen bereik dankzij het internet. We begonnen onze export onder het merk van een Duits bedrijf. We hebben zo'n 25 jaar met hen samengewerkt en we zijn zelfs het oudste bedrijf dat traditionele bananen naar hen exporteert".
Het bedrijf heeft zijn producten geïntroduceerd op markten als Rusland, China en Turkije onder de eigen merken Muse en Silverfruit. Dit heeft ertoe geleid dat ze wekelijks 50.000 dozen met traditionele banaan exporteren.
"10 jaar geleden begonnen we met de export van babybananen en rode bananen naar Rusland vanwege de hoge vraag naar deze culinaire variëteiten op deze markt. Momenteel proberen we met deze variëteiten de Chinese markt te bereiken. Een aantal jaar geleden besloten we ook te beginnen met de export van biologische banaan. Hiervoor richtten we ons merk Silverfruit op. In het begin exporteerden we slechts 2 containers, maar dit bleef groeien, totdat we in 2018 zelfs de 20 containers bereikten", vertelt Gómez.
Voor 2019 heeft Novamerc nieuwe projecten gepland, gericht op certificeringen. Het bedrijf wil zijn telers in zekere zin "opleiden", door hen bewust te maken van het belang van hun plantages voor een betere toekomst. Daarom hebben we geprobeerd hen ervan te overtuigen groot te denken en helpen we ze door middel van ons gekwalificeerd personeel, dat optreedt als interne controleurs voor verschillende normen. We betalen zelfs de kosten van deze certificeringen, zodat het geld geen belemmerende factor hoeft te zijn wanneer telers overwegen of ze het doen of niet. We willen graag dat mensen later kunnen zeggen dat dit door vrouwen gerunde bedrijf het voor elkaar kreeg om grootse dingen te doen met kleine telers in een wereld die continu in ontwikkeling is als het gaat om zakendoen".
Een matriarchaat in een mannensector
Novamerc is een familiebedrijf dat gerund wordt door vrouwen en in 1993 begon met de afzet van bananen voor de binnenlandse markt in Ecuador. Het begon allemaal met de vader van de huidige eigenaren, die vóór zijn overlijden met een naam kwam, zodat zijn familie zijn droom, een bananenbedrijf, werkelijkheid kon maken. Deze naam was Silverfruit, momenteel alleen nog de naam van het belangrijkste merk, want toen de moeder de onderneming aan haar dochters overdroeg, moest de naam van het bedrijf naar Novamerc veranderd worden.
Claudia Gómez is erg gepassioneerd over de sector waarin ze werkzaam is. Ze studeerde landbouw aan de Landbouwschool El Zamorana en na haar afstuderen nam ze het familiebedrijf over. Ze koopt in van telers en verbouwt ook zelf bananen in een plantage die zij, haar moeder en zussen van hun vader erfden. Momenteel geeft ze samen met haar drie zussen leiding aan het bedrijf. Dit matriarchaat heeft daarnaast zo'n 70% aan vrouwelijk personeel in zijn kantoren.
Novamerc (Silverfruit) zal aanwezig zijn op de Fruit Logistica beurs in Berlijn, in hal 23, stand D-11.
Voor meer informatie:
Claudia Gomez Broos - Commercieel en Operationeel manager
Novamerc
Ecuador
T: +593994763462
E: [email protected] y [email protected]
www.silverfruit.com.ec