Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bananenprijs in de winkel te laag"

Kijk maar eens rond op de groenten- en fruitafdeling van je plaatselijke supermarkt en je zult merken dat bananen verreweg tot de goedkoopste producten behoren. Bananen worden het hele jaar door geteeld en vanuit de tropen over grote afstanden naar alle uithoeken van de wereld vervoerd zodat ze in vrijwel iedere winkel te vinden zijn. Is de retailprijs van bananen eigenlijk wel representatief voor de productiekosten? Zouden consumenten niet iets meer moeten betalen om telers betere inkomsten te gunnen? 

Equal Exchange, een in de Verenigde Staten gevestigde importeur en handelaar in bananen en andere exotische AGF, legt uit dat de bananenprijzen te laag zijn en zullen moeten stijgen, willen telers eerlijk beloond worden. "Retailers prijzen bananen vaak zo laag mogelijk, soms zelfs met margeverlies, om meer klanten naar hun winkels te trekken en concurrerend te blijven," vertelt Angelica Hicks van Equal Exchange. "Grote internationale retailketens oefenen een enorme prijzendruk uit op de markt, waardoor ook kleinere winkeliers gedwongen worden deze lage bananenprijzen te hanteren. De prijzendruk heeft zijn weerslag op de gehele toeleveringsketen en heeft uiteindelijk tot gevolg dat arbeiders op plantages uitgebuit worden en het milieu schade oploopt."

Equal Exchange richt zich op eerlijk verhandelde producten met als doel de onrechtvaardige handelsdynamiek een halt toe te roepen. Zij doet dit door samen te werken met kleinschalige telerscoöperaties. "Voor bananen betekent dit dat we fairtrade, biologisch geteeld fruit afnemen bij telerscoöperaties tegen duurzame prijzen en in vaste hoeveelheden. Dit handelsmodel levert een verantwoord geteeld, traceerbaar product van hoge kwaliteit op, dat wel net iets meer kost," legt Hicks uit. "


Hugo Rocafuerte Vera inspecteert de bananenbomen (Foto: Carso Ingley en Brendan Pate)

Wat houdt dit model in?
Als importeur koopt Equal Exchange bananen in bij onafhankelijke coöperaties in Latijns-Amerika, waarna zij deze afzet op de Amerikaanse markt. Het bedrijf legt uit dat het belangrijk is om de teler met de consument in contact te brengen. 

"Al meer dan twaalf jaar lang probeert Equal Exchange consumenten bewust te maken van bananen die door kleinschalige telers geteeld worden om partner-telers in Ecuador en Peru te laten profiteren van de koopkracht van de Amerikaanse markt," vervolgt Hicks. "We kopen nu meer bananen bij kleine telers in dan ooit te voren. Alleen al in 2018 betaalde Equal Exchange rechtstreeks meer dan €3,5 miljoen voor bananen aan kleine coöperaties." 

"Onze partner-coöperaties, AsoGuabo in Ecuador en CEPIBO en APOQ in Peru, investeren in maatschappelijke projecten, stimuleren de economische groei in landelijke gebieden en doen onderzoek naar duurzame landbouw," vervolgt Hicks. "Equal Exchange wil beslist niet met de eer van deze projecten gaan strijken noch bemoeit zij zich ermee maar ze maakt ze wel mogelijk door op vaste basis bananen af te nemen."


Hugo en Guillermina Velez in het pakstation (Foto: Carson Ingley en Brendan Pate)

Het bedrijf licht één van deze projecten toe, dat uitgevoerd werd door de Ecuadoriaanse coöperatie AsoGuabo. "Equal Exchange werkt al het langst samen met de Asociación de Pequeños Productores el Guabo (AsoGuabo), een coöperatie van 130 kleine telers aan de zuidkust van Ecuador. Onlangs opende AsoGuabo biofábrica, een faciliteit voor het verbeteren van de bodemgezondheid en productiviteit voor haar eigen leden. Het bijzondere van deze projecten is dat ze democratisch gekozen worden door de leden van de coöperatie zelf." 

Volgens het bedrijf groeide het volume dat tussen 2016 en 2018 in de Verenigde Staten werd afgezet met 52%. "Deze groei is te danken aan de toewijding en het harde werken van onze handelaren en partners die de bananen van Equal Exchange al die jaren hebben ingekocht en gepromoot ondanks dat er goedkopere alternatieven waren. Het programma slaat aan bij de groep consumenten die steeds meer belang hecht aan de manier waarop hun voedsel wordt geproduceerd en verhandeld," aldus Hicks. 

Aantal retailers verruimd
Tot voor kort richtte Equal Exchange zich op de markt in het midwesten en noordoosten van de Verenigde Staten. In 2018 richtte het bedrijf haar aandacht op de westkust, waar het samen ging werken met een retailer. Voor het eerst in twaalf jaar zijn de bananen van Equal Exchange nu ook aan de westkust te koop.

"In 2018 zijn we met een wekelijks programma aan de westkust gestart," vertelt Hicks. "Dit was een bijzonder moment voor Equal Exchange en onze partner-telers. Het programma geeft ons de mogelijkheid om ook in Californië de discussie over de bananenhandel op gang te brengen."


Personeel AsoGuabo, telers en vertegenwoordigers van de coöperatie in Ecuador (Foto: Carson Ingley en Brendan Pate)

Ze voegt eraan toe dat deze discussie ook dit jaar aandacht zal krijgen omdat het bedrijf in maart met een grootschalige campagne start om de bewustwording te verhogen en meer consumenten te informeren over haar handelsmodel. "2019 zal een jaar van groei worden, zowel qua volume als afzet. Voorlichtingscampagnes krijgen daarom voorrang. Onze volgende grote campagne staat gepland voor maart 2019, de 'Banana Month' van Equal Exchange. Deze campagne zal bestaan uit interactieve activiteiten waarbij men meer over ons programma en haar voordelen kan ontdekken." 

Uiteindelijk is het doel hetzelfde en dat is retailers en consumenten laten zien dat het betalen van een iets hogere prijs voor bananen leidt tot een grote verbetering van de leefomstandigheden van de mensen die ze telen. "Dit is een cruciale fase waarin zal moeten blijken of de retailsector zich zal verzetten tegen prijzen en handelspraktijken die uitbuiting in stand houden," aldus Hicks. "Equal Exchange blijft zich inzetten voor eerlijke handel door samen te werken met kleinschalige telerscoöperaties en door bewustzijn onder consumenten te kweken en hen een eerlijk alternatief te bieden."

 

Voor meer informatie:
Angelica Hicks
Equal Exchange/OK USA
Ph: +1 (774) 776-7400
[email protected]
www.beyondthepeel.com