De discounter NORMA heeft opnieuw een belangrijke stap gezet in het terugdringen van overbodige plastic verpakkingen. Vanaf eind januari zal de discounter in Neurenberg haar private label Bio-Fairtrade bananen onder het merk ‘Bio Sun’ zonder enige verpakking verkopen. Vanaf heden worden ze enkel nog verkocht met een wikkel eromheen, die de klanten informeert over de bron en de duurzaamheid van het fruit.
Fairtrade label
Hiermee verbreden de NORMA winkels hun aanbod van innovatieve biologische producten nog verder, eveneens in verse groenten en fruit. De bananen worden geteeld in de Dominicaanse Republiek en direct voorzien door een nationaal bio-label en een Fairtrade-label. Het is belangrijk dat consumenten deze bananen goed kunnen onderscheiden van conventionele bananen. Vanaf nu blijkt dat onderscheidt dus door de wikkel van de bananen, waardoor het milieu minder belast wordt. Daarmee wordt er 50 procent minder plastic gebruikt dan voorheen.
Het Fairtrade label kenmerkt alle levensmiddelen die via eerlijke handel geleverd zijn, waarbij de sociale, ecologische en economische criteria van af de teelt tot de marketing in ogenschouw zijn genomen. Op deze manier helpt de Fairtrade organisatie telers, kleine boeren en coöperaties in Afrika, Azië en Latijns Amerika om winstgevende, onafhankelijke en milieuvriendelijke investeringen te doen in hun eigen toekomst. Daarmee profiteren ze van de speciale Fairtrade Premium prijs, waardoor hun projecten gefinancierd worden die in de dagelijkse operatie het onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting en productiviteitsverhoging moeten verbeteren, waardoor uiteindelijk merkbare voordelen voor de kleine telers ontstaan.
Minimalisatie van verpakkingsmateriaal
NORMA hanteert samen met haar partners heldere principes waar het gaat om duurzaamheid in de keten. Wat bananen betreft is rijping een belangrijke kwestie voor de kwaliteit. De energie van de rijpingscentrales is meestal zelf opgewekte energie en daarom milieuvriendelijk.
NORMA reduceert productverpakkingen, buitenverpakkingen en plastic containers stap voor stap bij alle producten in alle assortimenten en op alle logistieke terreinen. Consumenten worden regelmatig geïnformeerd over de nieuwste maatregelen.