Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stabiel aanbod diepgevroren doerian vanuit Maleisië

De concurrentie op de Chinese fruitmarkt neemt toe in de weken na het lentefestival oftewel na 5 februari. Veel handelaren doen hun uiterste best om in deze periode klanten te werven. Ook fruit met een relatief klein marktaandeel als doerian heeft met deze trend te maken. Als gevolg van het lentefestival is de prijs voor doerian gestegen. "De concurrentie in de markt zorgt er echter voor dat handelaren de prijzen weer moeten verlagen," aldus Datuk Vincent Chan van Tiny Durian.

Datuk Vincent Chan laat doerian zien

Tiny Durian

"De vraag naar diepgevroren doerian is relatief stabiel, omdat doerian op deze manier het hele jaar rond kan worden aangeboden. Dit is in tegenstelling tot andere fruitsoorten, die afhankelijk zijn van seizoenen. Een goed voorbeeld zijn kersen uit Chili, Australië en Nieuw-Zeeland. Consumenten waren tijdens de feestperiode naarstig hiernaar op zoek, omdat het aanbod hiervan in dit seizoen beperkt was. Op dit moment is er sprake van een seizoenspiek qua omzet. In de markt voor diepgevroren doerian is er echter geen noodzaak om de prijs aan te passen, omdat vraag en aanbod het hele jaar stabiel zijn. Consumenten kunnen in elk seizoen van het jaar aan doerian komen en de kwaliteit is altijd goed. Al met al is er qua omzet bij diepgevroren doerian in dit jaar een stabiele groei te zien."

Consumentengedrag is continu in verandering. Doeriantelers passen hun omzetkanalen en assortiment aan om aan de vraag vanuit de consument te voldoen. Het bedrijf van Datuk Vincent Chan, Tiny Durian, heeft een verpakkingsmethode ontwikkeld om doerian vers te houden. Elke verpakking bevat 250 gram aan diepgevroren doerian, wat precies goed is voor een enkele portie. Dit is met name handig voor consumenten die met de smaak van doerian kennis willen maken, maar niet direct een hele doerian aan willen schaffen. De prijs van de verpakking van 250 gram is goedkoper dan die van de verpakking voor 500 gram. Consumenten worden hierdoor aangemoedigd om Musang King-doerian bij lage prijzen uit te proberen.

Tiny Durian

Het best verkopende product van Tiny Durian is de verpakte doerian van 500 gram. Sinds vorig jaar de verpakking van 250 gram werd geïntroduceerd, heeft ook dit verpakkingsformat veel potentieel laten zien. In het format van 250 gram zijn verschillende doerianrassen verpakt. Op deze manier kunnen consumenten kennis maken met andere soorten doerian naast de Musang King of de Sultan King. De rassen die op deze manier zijn verpakt zijn onder andere D13 (Golden Bag), D198 (Golden Phoenix), D101 en D200 (Black Thorn). Een online partner van Datuk Vincent Chan wist in 24 uur tijd 200 keer Black Thorn-doerian af te zetten.

Tiny Durian

De nieuwe doerianrassen van Maleisië laten duidelijk potentieel voor de markt zien. De meest populaire doeriansoort uit Maleisië is echter nog steeds de D197 Musang King. Consumenten houden van dit ras wegens de aangename smaak. De smaak van Musang King-doerian heeft meerdere lagen en is bij uitstek geschikt voor iemand die andere fruitsoorten gewenst is en op zoek is naar een meer complexe smaak.

Tiny Durian

De Chinese markt voor doerian neemt in rap tempo toe. Maleisische plantages die Musang King-doerian telen worden uitgebreid om aan de vraag in China tegemoet te komen. "In de afgelopen 12 maanden heeft de Maleisische overheid grootschalige investeringen ondersteund om de teelt van Musang King uit te breiden", zegt Datuk Vincent Chan. "Een aantal gevestigde bedrijven die voorheen niet actief waren in de tuinbouw zijn begonnen met grote investeringen in Musang King-plantages, zodat de Maleisische doeriansector wordt gestimuleerd."

Het areaal voor doerian kwam in 2018 tot boven de 72.000 hectare. Hierdoor zal het aanbod aan Maleisische doerian en in het bijzonder de Musang King in de komende vijf tot acht jaar fors toenemen. Datuk Vincent Chan verwacht dat hierdoor de prijzen voor Musang King tot een stabiel en meer redelijk niveau zullen komen.

Cai Fang - CEO

E-mail: [email protected] 

Publicatiedatum: