Tholen - Als eindpunt in de keten gaat Jos Hilhorst van Hilhorst Fruithandel zich steeds meer ergeren aan onnodige plastic verpakkingen. "Ik zit er niet op de wachten en mijn klanten al helemaal niet", vertelt hij. Jos verwijdert al dat onnodig plastic bij het opbouwen van zijn kraam en zorgt dat het goed wordt afgevoerd maar lang niet iedereen neemt die moeite waardoor het na een marktdag nogal veel zwerfvuil kan opleveren.
Jos Hilhorst gaat plastic retourneren aan de importeurs
"In diverse media is er volop aandacht voor het plastic probleem wat eigenlijk al decennia speelt. Sinds het verbod op gratis plastic tasjes wat vanaf 2015 geldt, is de uitgifte ervan bij ons aan de kraam met 96% gedaald. Geweldig toch? Bij de groothandels lijkt de tijd echter stil te staan. Kom op mensen tijden veranderen en steeds sneller dus denk mee", roept Jos op.
AGF wordt in de ogen van Jos nogal uitbundig ingepakt. "Mijns inziens is het nu hoog tijd om eens (na 40 jaar) te stoppen met de plastic dekvellen die steeds maar weer over iedere kist citrus geniet worden. Als ik ’s ochtends vroeg de kraam aan het opbouwen ben, haal ik als eerste de dekvellen eraf en doe die dan in de bak van brandbaar bedrijfsafval, want het kan niet bij het plastic en niet bij het papier. De dekvellen hebben voor de eindgebruiker (consumenten) totaal geen toegevoegde waarde. Sommige handelaren laten die dekveller erop zitten maar ik wil al dat mooie fruit niet eronder te verstoppen."
Hij heeft het probleem al eens aangekaart bij de groothandel. "Die geven aan dat toeleveranciers op die wijze hun merk willen promoten maar dat kan toch ook met een stempeltje op de kist. Voor consumenten hebben deze merken geen waarde."
Jos spreekt wekelijks honderden klanten. "Als ik hen vraag of zij de verpakking waarderen, antwoordden ze: "Het maakt mij niet uit wat erop staat. Ik weet dat als ik bij jou iets koop, dat het lekker is." Ook geeft men aan de stickers op fruit lastig te vinden: “Als ik een mandarijn pel, gaan de schillen in de GFT bak, maar wat moet ik dan met het stickertje?” En: “Als ik in de auto een appel eet, waar moet ik dan het stickertje laten?”"
Jos heeft besloten om het verzamelde plastic weer te retourneren aan de importeurs waar hij zijn inkopen doet. "Misschien schudt dat hen wakker", besluit Jos.
Voor meer informatie:
Hilhorst Fruithandel
Jos Hilhorst
[email protected]
www.fruitafhaal.nl