Tholen – De Chiquita Trader ligt aan de kade. Kranen hijsen de containers van boord en plaatsen deze op een chassis, waarna de reefers naar de opslag worden gereden. Het schip kwam gisteren (18 februari) binnen in de haven van Vlissingen en was daarmee het eerste volledig gecontaineriseerde schip van Chiquita dat de Zeeuwse haven aan deed. De Chiquita Trader werd feestelijk ontvangen door Kloosterboer. “Het is de start van een nieuw tijdperk,” onderstreept zowel Stefano di Paulo (The Great White Fleet) als Jack Kloosterboer (Kloosterboer).
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
“In de jaren ’60 had Chiquita de grootste reefervloot ter wereld, maar we hebben de veranderingen in de markt gevolgd,” vertelt Stefano di Paolo, directeur van The Great White Fleet. Dat betekent dat Chiquita de trend naar containerisatie heeft gevolgd. Nadat eerder al het transport naar de VS volledig gecontaineriseerd werd, is sinds dit jaar ook het transport naar Europa volledig gecontaineriseerd. Om dat te realiseren investeerde Chiquita in twee nieuwe reefercontainerschepen (Full Reefer Capacity Ships), Chiquita Trader en Chiquita Express, daarnaast worden er drie schepen gecharterd voor de route naar Europa. De schepen varen op een schema dat een wekelijkse aankomst in Vlissingen garandeert. Daarmee verandert het schema van twee wekelijkse aankomsten naar één wekelijkse aankomst. De containerschepen hebben de capaciteit van twee reeferschepen, waardoor de totale aanvoer gelijk blijft.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
“We hebben geïnvesteerd in nieuwe schepen, maar ook in 7.000 nieuwe Controlled Atmosphere (CA) containers. De meeste zijn MCI-containers,” vervolgt Stefano. Deze containers zijn voorzien van de laatste technieken voor koeltransport. Deze nieuwe generatie reefers verbruikt een derde van de energie die de voorgaande generatie gebruikt. Elke container biedt plaats aan 1.080 dozen. “We zijn het enige bananenbedrijf dat het transport volledig gecontaineriseerd heeft,” vertelt Stefano. De schepen varen tussen Costa Rica, Panama en Vlissingen. Via short sea diensten van Unifeeder en Samskip worden de bananen vanuit Vlissingen doorgevoerd naar Sheernes (VK), Oslo (Noorwegen), Helsingborg (Zweden) en Helsinki (Finland).
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Automatisering op de kade
“We gebruiken minder koelopslag op de terminal, omdat we de bananen beter kunnen opslaan in de CA containers,” legt Stefano uit. Dat biedt kansen voor Kloosterboer, die daardoor nieuwe activiteiten kunnen aantrekken voor deze koelruimte. Daarnaast vraagt de containerisatie ook investeringen van het Zeeuwse bedrijf en de haven. “De oude reeferschepen hebben iets romantisch, maar we moeten ons aanpassen aan deze nieuwe tijd,” vertelt Jack. In de plannen die hij presenteert, lijkt Kloosterboer het heden over te slaan en direct verder te gaan in de toekomst met een geautomatiseerd containerdepot.
“Dat de bananen zo lang mogelijk in de CA-containers blijven, vraagt een nieuwe manier van denken. We strippen de containers alleen als we weten dat de bananen diezelfde dag of een dag later opgehaald worden,” legt hij uit. Voor de opslag van de volle containers investeert het bedrijf in een nieuwe, zo veel mogelijk geautomatiseerde containeropslag. In de plannen van Jack worden de containers na lossen op een chassis geplaatst, waarna de containers automatisch naar het depot worden vervoerd. Daar worden de reefers door vier RTG’s (Rubber Tyred Gantry Cranes) in de opslag geplaatst en van elektriciteit voorzien zodat de koelmotoren kunnen blijven draaien. “We willen dit zo veel mogelijk automatiseren,” vertelt hij. “Het is een veilige investering en een investering voor de lange termijn.” Het gaat om een grote investering van “enkele tientallen miljoenen.”
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Haven specialiseert in reefers
Zover is het nog niet. Voorlopig staan de containers aan de plugs in de opslag. Er is ruimte voor 1.000 containers. Voor de lege containers is een extra 5 hectare grond verhard om deze containers op te slaan. Kloosterboer en North Sea Port hebben de ambitie om de haven te ontwikkelen tot een gespecialiseerde reefer terminal. Met een dienst van CMA CGM worden al uien in containers naar Afrika verscheept. Eerder waren er al aankomsten van Zuid-Afrikaanse druiven en Latijns-Amerikaans citrus. “We willen een gespecialiseerde haven in fruit en fruitsappen worden,” vertelt Daan Schalck, North Sea Port. De cijfers van de afgelopen jaren laten een forse groei zien. In 2015 werd nog minder dan 1 miljoen ton via North Sea Port verwerkt, vorig jaar was dat volume gestegen tot ongeveer 1,4 miljoen ton. Om de groeiambitie van Kloosterboer bij te benen gaat het havenbedrijf investeren in een uitbreiding van de kaai waardoor er ruimte komt voor twee extra schepen aan de terminal. Daarnaast wordt er 3,6 hectare extra land gerealiseerd door deze uitbreiding. “We willen niet concurreren met de grote havens, maar een gespecialiseerde haven zijn voor reefercontainers,” sluit hij af.
Tussen de bananendozen genieten de aanwezigen van een hapje en een drankje. Tijdens de rondleiding door de terminal krijgen de aanwezigen een inkijkje in het logistieke proces van de bananen. Wie even naar buiten loopt, staat gelijk op de kade, waar het lossen van de Chiquita Trader verder gaat. In een vloeiende beweging zet de kraan de bananencontainer op een chassis, waarna de reefer naar de opslag wordt gereden. Voor volgende week maandag liggen deze bananen ergens in Europa in het winkelschap. Woensdag 20 februari vertrekt het schip weer richting Latijns-Amerika om een nieuwe lading bananen te halen.
Voor meer informatie:
Nicole Coens
Kloosterboer Vlissingen
Finlandseweg 10
4455 TE Nieuwdorp
Tel: +31 118 486200
www.kloosterboer.com
Chiquita Nederland
Franklinweg 35
4207 HX Gorinchem
+31(0)183 692 333
www.chiquita.nl