Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder vraag naar containers over routes Azië-Europa

De logistieke analist Maritime Strategies International (MSI) waarschuwt ervoor dat er in de komende maanden minder vraag zal zijn naar handel via containers over de routes tussen Azië en Europa en over de Grote oceaan. De capaciteit van rederijen zal waarschijnlijk groter zijn dan de vraag.

"In de komende zag maanden verwachten we dat de groei van containertransport tussen Europa en Azië met 2,5% toe zal nemen. Zonder enige veranderingen in het formaat van de containerschepen die hierbij worden gebruikt of geannuleerde verzendingen, zal de capaciteit van oost naar west van juni tot augustus neerkomen op ongeveer 5,2 mln containers. Vorig jaar stond het aantal containers in dezelfde periode op 4,2 mln. Om aan een laadfactor van minstens 85$ te komen, moet de vraag zodoende met 5% toenemen", aldus een rapport van MSI.

MSI stelt verder als prognose dat de ergste scenario's met betrekking tot containertransport over de Grote Oceaan waarschijnlijk niet plaats zullen vinden. Ondanks dat wordt echter wel verwacht dat de komende kwartalen zwaar gaan zijn.

"We verwachten dat de groei van het komende kwartaal iets aan de negatieve kant gaat zijn aan de Amerikaanse westkust en iets aan de positieve kant aan de Amerikaanse oostkust. De grootste problemen omtrent het verminderde volume zullen op de schouders van havens aan de westkust neerkomen", zo meldt het verslag.

De seizoenspiek van de zomer zal jaar op jaar gezien waarschijnlijk slechts bescheiden zijn. Daarnaast stelt MSI dat het vierde kwartaal gepaard zal gaan met een tragere economie in de VS. Ook zullen de ongewone trends van eind 2018, die met name beïnvloed werden door de handelsoorlog tussen de VS en China, de groeicijfers jaar op jaar negatief beïnvloeden.

De containers op de routes tussen Azië en Europa stegen jaar op jaar met 10% in volume. Dit kwam net name door het Chinese Nieuwjaar, dat in 2019 aan de vroege kant plaats vond. Op de routes over de Grote Oceaan werden de volumes met name gestimuleerd door de gevolgen van nieuwe tarieven.

'In januari en februari nam de import in de VS vanuit het Verre Oosten jaar op jaar met 1% af", meldt MSI. "De laadfactoren op beide routes zullen in de komende kwartalen onder druk blijven staan."

Rederijen werden in het eerste kwartaal geholpen door het aantal containers af te laten nemen. Er werd in februari voor 22.000 containers aan nieuwe capaciteit geleverd. Tegelijkertijd werd voor 12.000 containers afgeschreven en werd in maart een volume van ongeveer 40.000 containers verkocht voor de sloop."

Volgens seanews.com.tr, stelt MSI dat in de komende zes maanden in totaal voor 160.000 containers aan capaciteit wordt geschrapt. tegelijkertijd worden in dezelfde periode nieuwe schepen aangeleverd met een totale capaciteit van 415.000 containers.

Publicatiedatum: