Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groenten op de bbq een trend?

Tholen – Wanneer je de trendwatchers moet geloven, ligt er tegenwoordig geen vlees maar vooral groenten op de barbecue. “De viva, margriet en libelle staan er vol mee”, beaamt Frank Meuleman van de gelijknamige AGF-speciaalzaak uit Beverwijk. “Het gaat overigens om meer dan barbecueën, tegenwoordig is het outdoor cooking.”


Groentenspiesjes zijn een goedlopend artikel bij van De Smaakmakers  

Recepturen voor deze trend schudt Frank zo uit zijn mouw, voorgegaarde knolselderijsteak, gevulde portobello, grafitti aubergines. Genoeg inspiratie en enthousiasme om ermee aan de gang te gaan maar inspelen op een trend is lastiger dan het lijkt. “Consumenten barbecueën gemiddeld 2 tot 3 keer per jaar, dus je moet wel het juiste moment kiezen. Er zijn wel mensen die hem regelmatiger gebruiken maar het zijn geen artikelen om standaard in de toonbank te leggen. Afgelopen Paasweekend hebben we vooral ingezet op asperges en zachtfruit.”

Samenwerking met de slager
Wanneer het om catering gaat, is er wel meer handel in. Frank heeft een goede samenwerking met de slager die wel vraag krijgt naar vegetarische alternatieven voor op de barbecue. De slager wil graag een totaal pakket leveren, dus via hem levert Meuleman ook bijgerechten als (fruit)salades en rauwkosten.

Meuleman zal komende zomer op een mooie dag wel een keer gaan uitpakken met outdoor cooking in zijn winkel om klanten te inspireren en te ontzorgen. “Wanneer je het goed brengt, zal het wel een succes worden, dat is met alles zo. Maar het kost wel energie en handjes en dat is een probleem waar ik nu al tegenaan loop”, vertelt Frank. De maaltijdservices is een groot succes in de winkel, zeker met hoge temperaturen hebben de consumenten geen zin om in de keuken te staan. “Vroeger was het vrouwen bloot, handel dood maar dat gaat niet meer op. Het is nu: hoe heter hoe beter”, besluit Frank.

Groentenspiesjes lust iedereen
Verswinkel De smaakmakers uit België zette afgelopen weekend vol in op bbq-producten, maar het zijn vooral vleesartikelen. "We hebben ook standaard groentenspiesjes daarbij liggen en dat is wel een goedlopend product", vertelt Nathalie. "We hebben natuurlijk voor de vegetariërs wel producten als groenten- of spinazieburgers maar dat wordt niet veel verkocht, maar de groentenspiesjes lust iedereen eigenlijk wel." De AGF-afdeling is wel een belangrijk onderdeel binnen de verswinkel maar een trend dat consumenten meer groenten gaan eten en minder vlees zien ze niet terug in de verkoop. "We zitten ook in een landelijk gebied, daar wonen waarschijnlijk minder vegetariërs."

Voor meer informatie
Frank Meuleman
Meuleman AGF
Plantage 140
Beverwijk
T:0251-226224
www.meulemangroentezaak.nl 

De Smaakmakers
Nathalie Van Bogget
Grote Baan 62
9120 Beveren-Waas
[email protected]
www.de-smaakmakers.be