Zuid-Afrika: Massmart-CEO stapt op
De CEO van Massmart, Guy Hayward, legt voor het einde van dit jaar zijn functie neer. Hayward heeft vijf jaar aan het roer van de supermarktgroep gestaan. Het besluit van Hayward hangt mogelijk samen met de scherpe daling in jaarwinst die in februari bekend werd gemaakt. De retailgroep is van plan om tussen 2019 en 2021 47 nieuwe winkels op te zetten. Een derde van deze winkels wordt buiten Zuid-Afrika geopend. De groei in de Zuid-Afrikaanse thuismarkt stagneert op dit moment. Er is op dit moment een proces ingezet om een opvolger voor Guy Hayward te zoeken. De precieze datum waarop hij ontslag neemt is vooralsnog niet bekend.
Bron: reuters.com
Noorwegen: NorgesGruppen heeft jaarlijkse voedselverspilling met 21% teruggebracht
De retailgroep NorgesGruppen heeft in 2018 zijn jaarlijkse voedselverspilling met 21% weten te verminderen. De retailer heeft een aantal maatregelen getroffen om de verspilling tegen te gaan. Zo is een samenwerkingsverband ingezet met de voedselbank Matsentralen. In 2018 verstrekte Matsentralen voor 2.100 ton aan voedsel, wat overeenkomt aan 4,2 miljoen maaltijden. Van dit volume was 276 ton afkomstig van NorgesGruppen. Ook werd door de retailgroep een nieuw systeem toegepast, dat waarschuwingen geeft bij producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Supermarktvestigingen konden hierdoor makkelijker producten identificeren die bijna moesten worden weggegooid en hier een nieuwe functie voor vinden om het niet weg te hoeven gooien. Met 2020 wil NorgesGruppen de voedselverspilling met 25% hebben verminderd.
Bron: esmmagazine.com
Slovenië: Hofer verwijdert plastic wegwerpproducten
De Sloveense tak van Hofer is van plan om plastic wegwerpproducten zoals rietjes, borden en bekers met het einde van 2019 geheel uit het assortiment te verwijderen. In plaats van deze producten worden milieuvriendelijke alternatieven aangeboden. Hofer heeft zich onlangs aangesloten bij een initiatief van het Sloveense ministerie van milieu en ruimtelijke ordening in samenwerking met onder andere de Sloveense kamer van koophandel. Het initiatief draait om een gedragscode met betrekking tot het verminderen van plastic afval. Partijen die zich bij het initiatief hebben aangesloten stemmen onder andere ermee in om voor september 2019 alle plastic draagtassen uit de winkels te hebben verwijderd. Hofer wil met juni deze maatregelen al toepassen als onderdeel van de campagne "Danes za jutri" ("Vandaag voor morgen"), dat gericht is op milieuvriendelijk boodschappen doen.
Bron: esmmagazine.com
Ierland: SuperValu introduceert Kroatisch assortiment
De Ierse supermarktketen SuperValu is begonnen met een Kroatisch assortiment. De reden hiervoor is de steeds groter wordende Kroatische gemeenschap in Ierland. Het assortiment is beschikbaar bij een SuperValu-filiaal in Dublin. "We zijn verheugd dit nieuwe aanbod aan producten te introduceren door niemand minder dan onze Kroatische collega Mihael", aldus een persverklaring van SuperValu. In het assortiment zijn producten opgenomen zoals ajvar, vegeta, cedevita, zvijezda mayonnaise, napolitanke, lino lado, Kroatische soepen en in Kroatië populaire snacks.
Bron: croatiaweek.com
Zweden: ICA heeft 3,4% meer omzet in eerste kwartaal
De Zweedse supermarktgroep ICA Gruppen had in het eerste kwartaal van zijn fiscaal jaar een toename in de gecombineerde netto omzet van 3,4% tot SEK 28,1 mld (€2,62 mld). De bedrijfswinst steeg jaar op jaar van SEK 972 mln tot SEK 1,13 mld (van €90,7 mln tot €105,5 mln). Bij deze winst zijn bepaalde factoren buiten beschouwing gelaten, zoals de invloed van de paasdagen. Doordat de paasdagen dit jaar in een ander kwartaal vallen, is de winst met SEK 35 mln (€3,3 mln) afgenomen.
Bron: esmmagazine.com
Canada: Walmart investeert $200 mln in renovaties
Walmart Canada is van plan om meer dan CA$200 mln (€132,8 mln) te investeren in renovaties. In het komende jaar moeten aan de hand van de investering 31 oudere winkels worden vernieuwd. Door middel van de renovaties wordt het Supercentre-format naar meer locaties uitgebreid. Andere veranderingen als onderdeel van de renovaties zijn speciale parkeerplaatsen voor afhaaldiensten, de opname van warme maaltijden in het aanbod, nieuwe bewegwijzering in winkels en een verbeterde vormgeving.
Bron: canadiangrocer.com
VS: fysieke winkels het meest populair bij moeders
Hoewel de online opties voor boodschappen zich steeds verder ontwikkelen en steeds meer consumenten trekken, zijn fysieke winkels onder moeders nog steeds het populairst. Dit blijkt uit een nieuw onderzoeksverslag van Valassis. Ondanks de populariteit onder deze doelgroep zijn de resultaten van het onderzoek niet zo sterk als dat conventionele supermarktketens zouden willen zien.52% van alle moeders doen qua voedingsmiddelen al hun boodschappen in fysieke winkels, tegenover 27% van alle vaders. Bij huishoudelijke artikelen geldt dit voor 50% van alle moeders, tegenover 24% van alle vaders.
Source: supermarketnews.com
VS: Hy-Vee verlaagt limiet voor gratis online bestellingen
Hy-Vee-klanten kunnen vanaf deze maand bij een kleinere online bestelling gratis gebruik maken van de afhaaldienst en bezorgdienst van de supermarktketen. De bezorg- en afhaaldienst heeft normaal een toeslag van US$2,95 (€2,64). Voorheen viel deze toeslag weg bij een bestelling van meer dan $100 (€89,41). Dit minimum bedrag is nu verlaagd tot $30 (€26,82).
Bron: progressivegrocer.com
VS: meer vergelijkende winkelomzet in tweede kwartaal voor Natural Grocers
Natural Grocers had in zijn tweede fiscale kwartaal een toename in netto omzet van 6,7% tot $230,4 mln (€206,0 mln). Volgens mededirecteur Kemper Isely van het moederbedrijf Vitamin Cottage Inc. kwam dit met name door de positieve trend op het gebied van de vergelijkende winkelomzet. Het dagelijks gemiddelde van de vergelijkende winkelomzet steeg met 2,9%. De bedrijfswinst steeg met 8,4% tot $6,1 mln (€5,5 mln), terwijl de netto winst met 13,4% toenam tot $3,9 mln (€3,5 mln). Naast de vergelijkende winkelomzet van oudere winkels hebben nieuwe filialen gezorgd voor een toename in omzet van $9,1 mln (€8,1 mln). Door het sluiten van een vestiging in het eerste kwartaal is ook $0,7 mln (€0,63 mln) minder omzet gegenereerd.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Meer kwartaalomzet voor Weis door lagere prijzen
De supermarktketen Weis Markets heeft in de periode van 13 weken tot 30 maart met een toename van 0,1% iets meer omzet verkregen. De omzet kwam neer op $876,7 mln (€783,8 mln). De vergelijkende winkelomzet nam toe met 1,4%, mits de invloed van de paasdagen buiten beschouwing wordt gelaten. De reden voor de toename in omzet kwam volgens Weis door het Low, Low Price-programma, waarmee de prijzen van 7.000 huismerkproducten zijn verlaagd. Andere reden voor het behaalde resultaat zijn de toename in winterevenementen en de groei van de online besteldienst Weis 2 Go. De vergelijkende winkelomzet is bij 19 van de afgelopen 20 kwartalen toegenomen. De netto winst in het eerste kwartaal is echter afgenomen. De netto winst daalde met 11,7% van $16,2 mln in 2018 tot $14,3 mln in dit jaar (van €14,5 mln tot €12,8 mln). De reden voor de afname in winst is de aanname van de Tax Cuts and Jobs Act, een nieuwe belastingwet met als gevolg dat retailers minder belastingvoordeel krijgen.
Bron: progressivegrocer.com