Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat als we gezondheid gaan verkopen in plaats van groenten?

Tholen - De consument schreeuwt om een persoonlijke benadering, stelt Natasja van de Lely van Vers+. Met Vers + werkt zij aan een antwoord daarop vanuit de AGF-sector. Afgelopen jaar liet Vers+ zien dat een gepersonaliseerd menu mogelijk is, en dat biedt ook kansen om producten op een nieuwe manier in de markt te zetten. Wat als we voortaan gezondheid gaan telen in plaats van tomaten?, stelde ze de deelnemers van het AGF Trendcafé voor. 

Klik hier voor de fotoreportage


Een grote groep deelnemers aan het AGF Trendcafé

Natasja is bij Koppert Cress Marketing Strateeg Food & Health en sprak over de toekomst die zij ziet voor Personalised Food. “Vernieuwingen moeten komen van mensen die als geen ander de waarde van vers kennen”, zei Natasja. Het is echter nog altijd lastig voor bedrijven om uit te leggen wat er precies in hun product zit en waarom deze dus gezond zijn. Laat staan dat ze kunnen communiceren voor wie deze voeding precies gezond is. Maar daar ligt wel veel potentie voor het vermarkten van groenten en fruit. Je kunt artsen helpen om de juiste voeding te bieden aan hun patiënten, een sporter om betere prestaties te leveren en een moeder ondersteunen haar kinderen de juiste voeding te geven. Vers+ bouwt aan consortia die daaraan willen werken door data te verzamelen, een reputatie op te bouwen, cashflow voor database ontwikkkeling te genereren en een afzetmarkt te creëren. Natasja “We hebben de ambitie om van Nederland de gezondste delta van de wereld te maken.”

Dat data de sleutel zijn in dit verhaal werd duidelijk gemaakt door Berry Kriesels van Omnigen dat biologische kennis en onderzoek breder toegankelijk wil maken. Hij ging dieper in op de behoefte van consumenten aan een eigen identiteit. Het slim invullen van die behoefte is de uitdaging van de retail. Een partij als Ikea is er in geslaagd daar (kosten)efficiënt uiting aan te geven. Berry: “Bijna iedereen heeft een Billy boekenkast, maar niet iedereen heeft dezelfde.” Zulke concepten zijn ook mogelijk in de tuinbouwsector door data over inhoudsstoffen, genetica, teeltmethoden samen te brengen met de genetica en behoeften van consumenten.

Evelien Rozema besprak de biochemische samenstelling van inhoudsstoffen en het effect daarvan op het menselijk lichaam. Groenten, fruit en noten bevatten een diversiteit aan natuurlijke smaak-, geur- en kleurstoffen en zitten vol essentiële voedingstoffen die verrassende vergelijkingen vertonen met medicijnen. Zoals bepaalde vetzuren uit walnoten en hun werking op receptoren die bij diabetes type 2 en het ontstaan van ontstekingen een rol spelen.  Evelien ging ook in op de inhoudsstoffen die deelnemers binnen kregen tijdens het nuttigen van het Ottolenghi buffet dat chef-kok Robert van Kruijssen samenstelde.

Koppert Cress was gastheer van het AGF Trendcafe. Jens Baan liet de deelnemers kennismaken met het bedrijf en gaf een rondleiding door de kassen.

Klik hier voor de fotoreportage