Op 4 en 5 juni organiseerde psps business abroad in samenwerking met het Nederlandse Consulaat-Generaal een handelsmissie naar München voor twaalf Nederlandse bio-ondernemers. Tijdens de tweedaagse missie leerden de ondernemers meer over de Zuid-Duitse zakencultuur, de trends op de bio-markt, de vereiste certificeringen en kregen ze een beter inzicht over de mogelijke kansen. Daarnaast hebben de delegatieleden kennisgemaakt met lokale inkopers en mochten zij hun producten aan hen presenteren. Biojournaal publiceerde vorige week al dit bericht, met daarin wat reacties van deelnemers.
De hele groep bij elkaar. De Nederlandse delegatie bestond uit Johan Groen van Nautilus Organic, Hans Aponotweil van Fris Gedroogd Fruit, Rinze Anne van der Sluis van Beetz Europe, Florian Rath & Daan Schillemans van BUMI Organics, Anne Kuperus van Kuperus Foods, Ruud van Tol van Mattisson Healthstyle, Jasper Kooijmans van Brandt & Levie, Erik de Wit van Rose & Vanilla, Charlotte Krijger van YAYA Kombucha, Noud Spetgens van NESCO Champignons, Venetka Agayn van Innoso en Robert Elshof van Elshof Fruit.
Jasper Kooijmans, commercieel directeur bij Brandt & Levie, over de handelsmissie: "Mooie inzichten gekregen over de Duitse/Beierse markt en ook heel waardevolle contacten kunnen leggen met aansprekende bedrijven in de regio. Ik kijk met veel plezier terug op de afgelopen dagen en met volle verwachting naar de toekomst voor de mooie producten die onze bedrijven maken."
Rechts Ruud van Tol (Mattisson Healthstyle).
De delegatie kreeg een tour door Käfer Feinkostladen, een hoogwaardige delicatessenzaak die ook professionele foodservice aanbiedt. Na de rondleiding kregen alle ondernemers de gelegenheid om hun product te pitchen tegenover de inkoper en directeur. Zij waren erg enthousiast over de producten die zij zagen. Ter afsluiting hebben de deelnemers nog een gezamenlijk diner gehad in het restaurant van Käfer.
Ook gingen de delegatieleden langs bij een aantal (biologische) groothandels en supermarkten, waaronder REWE, Vollcorner Bio en Ökoring. De groothandels en supermarkten gaven een presentatie over hun organisatie, we ontvingen een tour en de Nederlandse ondernemers kregen wederom de gelegenheid om hun producten voor te stellen aan de aanwezige inkopers. Ook zij waren te spreken over de Nederlandse producten en de delegatie was zeer tevreden over de inzichten die zij kregen over de Zuid-Duitse markt en de contacten met de inkopers. Tot slot hebben de Nederlandse ondernemers ook aangegeven veel van elkaar geleerd te hebben en dat het netwerken onderling van toegevoegde waarde was.
Al met al kijken de ondernemers terug op een leerzame en waardevolle missie. Vol verwachting kijken ze naar de toekomst in Duitsland.