Tijdens de zesde Internationale Conferentie over Onderzoek naar National Brand & Private Label Marketing, die onlangs in Barcelona werd gehouden, analyseerden meer dan 40 deskundigen de nieuwe marketingstrategieën van de voedingssector.
Volgens een eerste conclusie met betrekking tot de huidige trend zetten "supermarkten in Spanje steeds meer in op het biologische huismerk".
Spanje is het EU-land met de op één na grootste uitgaven aan private label producten: goed voor 42% van de consumentenbestedingen. Alleen in het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage hoger. Dat stelt de Open Universiteit Catalonië (UOC) in een bericht. Volgens cijfers van de Distributie- en FMCG-balans van 2017 is daarnaast de nationale consumptie van verpakte producten met een biologisch label met 14% toegenomen.Reeds vier op de tien Spaanse huishoudens koopt dit soort levensmiddelen in.
Met het oog op deze gelijktijdige groei van de vraag naar biologische producten en die naar huismerkproducten, hebben grote supermarktketens "ervoor gekozen hun eigen huismerk met 'groene' producten te creëren". Voorbeelden zijn Carrefour met Carrefour Bio, Lidl met Luipilu en Bio Organic, en Aldi met Gutbio.
Daarnaast zetten grote merken zich in voor het verminderen van hun milieu-impact. Een voorbeeld is het gebruik van 100% composteerbare en biologisch afbreekbare verpakkingen voor groenten en fruit, dat recent werd aangekondigd door Aldi. Dit soort acties zijn het gevolg van het feit dat men "weet dat de hedendaagse consument degenen af zal straffen die niet maatschappelijk verantwoord werken".
Bron: Efe/lavanguardia.com