Een verpakkingscentrale die het hele jaar rond dagelijks 150.000 kroppen sla verwerkt en verzendt, met grote nauwkeurigheid en homogeniteit? Robotisering en automatisering zijn enkele van de kenmerken van het in Murcia gevestigde El Dulze, een vooruitstrevend bedrijf in de groenten- en fruitsector in de implementatie van uiterst precieze apparatuur en geavanceerde robotica voor zijn teelt-, verwerkings- en verpakkingsprocessen.
“Zo'n twaalf jaar lang gebruiken we nu deze technologie, die door onszelf ontwikkeld is in overeenstemming met onze behoeften. Dit is mogelijk doordat we beschikken over ons eigen softwarebedrijf, waar 24 programmeurs werkzaam zijn", vertelt José Carlos Gómez, commercieel directeur van El Dulze.
“Mensen trekken vaak de conclusie dat we deze technologie toepassen om het zonder werknemers te kunnen stellen. In werkelijkheid maakt de technologie een aanzienlijke kostenbesparing mogelijk, maar we kunnen niet zonder werknemers, waarvan we er in totaal ongeveer 500 hebben in dit bedrijf".
"Wat we werkelijk bereiken met robotisering en automatisering, is een kwaliteitsverbetering van het werk en het product, waaronder betere werkomstandigheden voor ons personeel. Het is moeilijk om op de markt slakroppen te vinden met zo'n grote homogeniteit als die van ons dankzij een betere, precieze en automatische selectie, die, hoewel hij grotere verliezen met zich meebrengt, het ons mogelijk maakt om het verschil te maken op het gebied van kwaliteit", voegt Gómez toe.
De vorkheftrucks van El Dulze zijn volledig autonoom.
El Dulze is gevestigd in El Campo de Cartagena, in het hart van het teeltgebied van Murcia. Het bedrijf beschikt over een areaal van ongeveer 2.000 hectare. El Dulze was het eerste bedrijf dat begon met het snijden en pellen van Little Gem sla, om alleen het hart van deze sla af te zetten. Verder werkt het bedrijf nog met 32 andere producten, waaronder zoete maïs, baby leaf, mini-peen, aromatische kruiden, paksoi, ui en selderij. De geografische diversiteit van de teelt van het bedrijf maakt het mogelijk om gedurende twaalf maanden per jaar te leveren. In de herfst- en wintermaanden oogst het bedrijf in Murcia, Almería en Alicante en in de zomer in Albacete.
"Het hart van de Little Gem sla is het product dat het sterkst groeit qua afzet en is daarnaast het meest representatief voor ons. Het is een trendy product dat sterk gepromoot wordt door Spaanse kook-, gezondheids- en welzijnsprogramma's en dat is terug te zien in de afzet".
"Ook vermeldenswaardig is onze suikermaïs. Momenteel zitten we middenin het Spaanse seizoen van dit product. In de zomermaanden ligt de Europese suikermaïsconsumptie het hoogst dankzij het mooie weer en de bijbehorende traditionele barbecues. In de wintermaanden, wanneer de vraag lager is, importeren we suikermaïs vanuit Senegal en de Verenigde Staten. Het is een product waarvan de consumptie zeer nauw verbonden is aan het weer, het wordt sterk geassocieerd met een goed gevoel. Zeven jaar geleden begonnen we met de afzet van suikermaïs in Spanje. Spanjaarden zijn gewend aan het ingeblikte product, dat minder smaakvol is dan verse suikermaïs. Daarom leren we Spanjaarden om het product vers te eten, door recepten toe te voegen op de etiketten van het product", vertelt José Carlos Gómez.
Het bedrijf zet af via programma's in diverse kanalen. In 60% van de gevallen zet El Dulze af onder zijn eigen merk. "Spanje is onze belangrijkste markt, hier leveren we zowel aan grote supermarktketens -die goed zijn voor ongeveer 60% van onze afzet- als aan groothandelsmarkten, evenals aan hotels en restaurants. In de afgelopen vijf jaar zijn we sterk gegroeid in onze export, zowel naar Europese landen als naar het Midden-Oosten.
Volgens José Carlos Gómez is de bezorgdheid rondom het overmatige gebruik van plastic sterk gegroeid. "Het is zeker dat er in elke sector plastic wordt gebruikt en het zou ideaal zijn als iedereen dit zou vervangen door recyclebaar materiaal".
Het gebruik van plastic zorgt voor het behoud van een ideale vochtigheidsgraad, waarmee een langdurige houdbaarheid van het product wordt verzekerd. Daarom werkt El Dulze constant aan het vinden van een vervangend materiaal dat het mogelijk maakt om de precieze omstandigheden te behouden die de producten van het bedrijf nodig hebben. De grootste uitdaging voor het bedrijf voor de komende jaren zal zijn om duurzaam te groeien, terwijl het ondertussen dezelfde diensten blijft bieden.
Voor meer informatie:
El Dulze Growers, SL
Noemí Pérez
T: +34 968 174804
[email protected]
eldulze.es