Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mariska de Zoete, Fruca Marketing:

"Onze schaalgrootte is onze kracht"

Tholen - Het Spaanse Fruca Marketing uit Murcia is in de de loop der jaren uitgegroeid tot een heuse gigant op het gebied van sla, (water)meloenen, citrus en paprika's. Bij de start van het meloenenseizoen namen we een kijkje bij deze speler waar de Nederlandse Mariska de Zoete sinds acht jaar werkzaam is op de commerciële afdeling.


Mariska met de chef van het pakstation

"Door de regenval in april (125 mm), wat ongebruikelijk is in dit gebied, is het eerste gedeelte van de oogst wat minder verlopen. Dat resulteert bij ons in 30-35% minder Galia's, 20-35% minder Cantaloupe en 5-10% minder gele en watermeloenen. Daarbij kwam vorig jaar de vraag door het droge weer in Noordwest-Europa sneller op gang. Dit jaar verloopt het allemaal wat moeizamer, maar dat zegt nog niks over de volgende oogst in Cartagena. Meloenen zijn enorm weersafhankelijk. Mooi weer in onze afzetlanden kan de situatie drastisch veranderen", aldus Mariska.



"
Meloenenoogst in volle gang

Watermeloenen snelgroeiende categorie
Bij Fruca beslaat het meloenenareaal 350 hectare gele meloenen, 450 hectare Galia, 250 hectare Cantaloupe, 70 hectare Charentais-meloenen, 40 hectare Piel de Sapo en 140 hectare watermeloenen.  "Met name de watermeloenen vormen een snelgroeiende categorie", aldus Mariska. 



De meloenenoogst vindt plaats met dezelfde machines als waar de ijsbergsla mee wordt geoogst. Maar waar de ijsbergsla direct op het veld in de eindverpakking wordt verpakt, gebeurt het inpakken van de meloenen op het pakstation. De was-, sorteer en verpaklijn heeft de capaciteit om 60.000 kg meloenen of 14.000 kg paprika's per uur te verpakken. Fruca heeft 42000 m3 koelruimte, waarin onder meer vier vacuümkoelers staan opgesteld.



Volgens de commercieel medewerkster is de kracht van het bedrijf de schaalgrootte. "Zowel in meloenen, als sla, citrus en paprika's hebben we een groot volume achter ons staan. In de zomer ligt de nadruk op paprika's en meloenen. Citrus voeren we jaarrond en in de winter ligt de nadruk op de slateelt en paprika. Hierdoor kunnen we makkelijk combineren."




"We werken bij voorkeur zonder tussenschakels en zijn ten allen tijde zelf de bron. Naast eigen teelt werken we met een aantal telers samen die volgens onze normen en met onze technische ondersteuning op contractbasis aan ons leveren. Ook de plantenopkweek doen we in eigen huis, waardoor we het hele proces van zaadje tot eindklant in eigen beheer uitvoeren."



Fruca Marketing voorziet retailers, groothandelaren en snijderijen door heel Europa. Het gros van de productie wordt geëxporteerd naar landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Polen en Italië. Zo is Albert Heijn een klant van het eerste uur. Door onze eigen teelt en exportervaringen weten we welke specificaties er in onze afzetlanden worden verwacht", aldus Mariska, die zelf verantwoordelijk is voor de export naar onder meer de Britse markt.



Welk effect een mogelijke Brexit zal gaan hebben, kan ze niet zeggen. "Maar potentieel is het natuurlijk wel een groot probleem. We zien nu al dat verschillende transporteurs naar het Verenigd Koninkrijk zoeken naar andere markten. Die lange wachttijden, waardoor het mogelijk één of twee dagen langer duurt voordat de handel bij de klant is, kan de sector zich eigenlijk niet permitteren."

1.700 hectare ijsbergsla
Het sla-areaal van het bedrijf omvat 1.700 hectare ijsbergsla, 70 hectare little gems en 90 hectare (mini-)Romaine sla. Zo'n 120 hectare teelt is ingeruimd voor de overige slaspecialiteiten. Het totale andijvie-areaal bedraagt 90 hectare en het totale paprika-areaal telt 475 hectare, waarvan 138 in Marokko en 312 hectare traditioneel in Murcia en Almeria, plus 25 ha hightech in Murcia.



Naast de Californische blokpaprika's behoren ook de zoete puntpaprika Sweet Palermo en de Tribelli-snackpaprika's tot het assortiment. De laatste jaren vormt de biologische productie een speerpunt voor het bedrijf. "Met name de Duitse en Scandinavische afnemers zijn hier gecharmeerd van."



De oorsprong van het familiebedrijf Fruca Marketing - zoon Jose Cánovas Ruiz is in de voetsporen getreden van zijn vader - ligt in het citrus. De citrusverpakkingsfaciliteiten zijn gevestigd in het bergdorpje Beniaján. "We leveren citroenen, mandarijnen en grapefruit en hebben de capaciteit om 20.000 kg citrus per uur te verwerken. Daarnaast hebben we separaat een lijn voor bio-citroenen met een capaciteit van 8.000 kg per uur.



Al met al indrukwekkende statistieken. "Maar bovenal kennen onze afnemers ons als een stabiel bedrijf. Zij waarderen de kwaliteit van onze producten en weten dat we doen wat we beloven", besluit Mariska.





Voor meer informatie:
Mariska de Zoete
Fruca Marketing
Tel: 0034 968 15 15 15
Mob: 0034 638 105 411
[email protected] 
www.fruca.es