Alle onverpakte Oostenrijkse appelen liggen in de Oostenrijkse Lidl filialen per direct op voorgevormde houders uit karton. Vleestomaten liggen voortaan milieuvriendelijk onverpakt op houtwol. Dat bespaart jaarlijks tot wel 5 ton plastic afval. Daarnaast test Lidl Oostenrijk de inzet van lasertechniek bij het labelen van avocado's.
Lidl Oostenrijk stelt zichzelf ambitieuze doelen bij de reductie van kunststof verpakkingen ambitieuze doelen. Sinds kort heeft men twee nieuwe maatregelen getroffen bij groenten en fruit. Alle losse appelen uit Oostenrijk liggen niet meer op kunststof. De zogenaamde 'inlays' bestaan nu voor 100% uit karton. Ook bij de vleestomaten zet Lidl Oostenrijk in op milieuvriendelijk houtwol. "Vroeger waren de inlays allemaal van plastic. Dat is echter niet nodig. Met deze beide veranderingen worden onze groenten en ons fruit weer een klein beetje milieuvriendelijker. Inmiddels hebben we al vele kleinere en grotere maatregelen gerealiseerd. Nu al besparen we in deze categorie jaarlijks bijna 60 ton plastic“, zegt Christian Schug, directievoorzitter bij Lidl Oostenrijk.
Daarnaast test Lidl Oostenrijk momenteel de inzet van lasertechniek bij het labelen van avocado's. "Zo komen de etiketten direct per laser op de schil en de producten zijn ook zonder sticker direct als biologisch herkenbaar. Een verpakking is dus niet meer noodzakelijk“, vertelt Christian.
Plastic zakjes voor fruit straks verleden tijd
Lidl Oostenrijk zet in verschillende gebieden in op het vermijden en reduceren van verpakkingsmaterialen. "Reeds in maart van dit jaar hebben we als eerste retailer in het hele land biologisch afbreekbare groenten- en fruitzakjes ingevoerd. De restvoorraden van de gebruikelijke plastic zakjes gebruiken we nu nog succesvol op. Bovendien bieden we binnenkort ook herbruikbare netten aan voor de inkoop van lossen groenten en los fruit. Ook bij onze eigen merken zien we, wanneer dat mogelijk is, af van het gebruik van plastic verpakkingen. Soms is de verpakking echter belangrijk, bijvoorbeeld om levensmiddelen bij het transport te beschermen of ook om bio-producten te onderscheiden van conventionele producten. Het thema kunststof is over het algemeen bijzonder complex. Het gaat om holistische oplossingen. Daarom werken we met marktspelers uit de gehele toegevoegde waardeketen samen“, aldus Christian Schug.
Meer informatie is te vinden op: www.lidl.at