Tholen - "Mede door het klimaat is de meloenenproductie en aanvoer anders geweest in Spanje dan andere jaren", constateert Frank Ocampo van Hagé International. "Sommige weken was er een overproductie met een volledige marktoverspoeling. Volle auto’s watermeloenen op € 0,20/0,25/kg die in de vrije markt werden aangeboden tegen deze dumpprijzen. Kwaliteit die het in sommige weken liet afweten, met name het vruchtvlees van een aantal meloen soorten was niet goed genoeg voor de snij-industrie en soms ook niet voor de retail. Dit kwam mede door het agressieve weer in met name Murcia. In Noord Europa vertaalde dit zich in een onstabiele aanvoer, sommige weken was het trekken en duwen om de handel te verkopen en sommige weken was er niet eens een doosje vrij voor de dag in een aantal variëteiten."
Kleine tot geen overlap tussen de seizoenen
"Gelukkig hebben wij als Hage, zowel overzee als tijdens het Spaanse seizoen, betrouwbare partners die ons ten alle tijden kunnen leveren en ondanks het lastige Spaanse seizoen toch nog onze clientèle hebben kunnen bedienen. We danken hen daar ook voor en vertrouwen altijd op betere tijden in de toekomstige jaren", zegt Frank. "De laatste weken is Spanje in een aantal variëteiten aardig opgedroogd, dit in combinatie met de goede temperaturen 'up North' en tekorten in Spanje zorgde ervoor dat de meloenen die in de vrije markt er waren redelijk tot goed verkocht konden worden, althans als je de juiste maten en variëteiten had. Spanje is sinds vorige week zo goed als klaar en maakt een mooie plek vrij voor het overzee seizoen Brazilië met een kleine tot geen overlap tussen beide seizoenen. Wij zullen langzamerhand deze week en volgende week overgaan in onze programma’s met zowel Spaanse als Braziliaanse meloenen onze retail- en tradeklanten bedienen."
"Over de verwachte volumes en prijzen is er de afgelopen maanden veel gezegd en geschreven. Veel, weinig, tekort aan water, overproductie, zeevrachten; allemaal factoren die de prijs en volume in Europa beïnvloeden. Het feit blijft wel zo en dat geldt voor ieder seizoen dat er aan beide kanten van de oceaan nieuwe spelers bijkomen en afgaan. Nieuwe telers, nieuwe importeurs die de gok wagen zonder daadwerkelijk een goed samenwerkingsverband te hebben met elkaar. Ik ben van mening dat alleen langdurige relaties en expertise in teelt maar ook in het vermarkten en verdedigen van de handel tot een succes kan leiden", aldus Frank, die productverantwoordelijke is voor onder andere meloenen binnen de groep.
Begin juni plantte Frank één van de eerste Galia’s in Brazilië die deze week zijn binnengekomen...
Oproep aan telers en concullega-importeurs
"Met alle respect voor alle telers in Brazilië en aan onze concullega-importeurs wil ik het volgende vragen voor dit aankomend seizoen: Aan de telers: Teel en exporteer alleen hetgeen wat u verkocht heeft met zekerheid van afname, met een kleine surplus in een aantal cruciale weken van het jaar. Aan de concullega-importeurs: Importeer alleen hetgeen wat u kunt verdedigen en verkopen. Niemand heeft er bijvoorbeeld wat aan om een doos Galia of Cantaloupe van 5 kg voor 2 euro te kopen of te verkopen in de vrije handel. De eindconsument betaalt altijd een marktconforme kostprijs. Deze marktconforme kostprijs dient ten alle tijden terug te komen in de portemonnees van de telers met een gezonde marge voor de importeurs. De consumenten zullen dan alsnog een marktconforme kostprijs betalen gedurende het hele seizoen met als gevolg een versere meloenen op tafel voor een eerlijke prijs."
"Hoe vaak gebeurt het dat er importeurs zijn zonder maar één vast verkoopprogramma, die dan 20 tot 30 containers in de markt zetten zonder prijs- of afzetgarantie, die de prijzen in de gehele markt naar beneden halen? Dit heeft een consequentie voor in eerste plaats de andere importeurs en in tweede plaats de telers. We moeten met z’n allen minder verspillen in de wereld. Wat voor zin heeft het als je allemaal sociaal gecertificeerde meloenen importeert en deze tegen dumpprijzen in de markt afzet of in sommige trieste gevallen zelfs moet vernietigen? Zoveel boompjes gepland en vogelnestjes ophangen om vervolgens het driedubbele aan CO2 uitstoot te genereren?", vraagt Frank zich af.
...en hier het resultaat
"Wij zullen dit overzeese seizoen de focus leggen op een stabiele en gecontroleerde import voor zowel onze retailprogramma’s als onze Trade in de dag- en weekverkoopprogramma’s. Intensievere samenwerkingen met onze telers in Brazilië / Centraal-Amerika en klanten in heel Europa en daarbuiten, zullen ook cruciaal zijn om dit seizoen tot een succes te maken. Ieder overzees meloenenseizoen is anders en iedereen vertelt hoe het bij hem of haar gegaan is. Leverancier, klant en milieu met daarbij het sociale aspect staan bij ons hoog in het vaandel", aldus Frank. "Wij hebben deze week de eerste meloenen in Geel, Water, Galia, Cantaloupe Harper, Piel de Sapo en een paar 'Waterballetjes' mogen ontvangen van onze telers die vanzelfsprekend allemaal GlobalGap hebben en met daarboven ook nog op sociaal vlak SMETA en Rainforest Alliance gecertificeerd zijn. Al onze meloenen hebben ten minste één sociale certificering die voldoet aan het IDH convenant waar wij als Greenery ons mee committeren naar onze klanten toe."
"Over de kwaliteit valt niets anders te zeggen dan allen maar lof. Onze klanten zijn zeer tevreden over de eerste uitleveringen en wij vertrouwen erop dat dit ook de komende weken zo zal blijven. Tot slot rest mij alleen nog alle goeds toe te wensen aan alle partijen die direct of indirect met de meloenen en watermeloenen business te maken hebben en dat het maar een goed overzee seizoen mag worden voor ons allemaal, zodat we er een eerlijke boterham er aan kunnen verdienen. Deze week was hij bij mij dubbel belegd en hopelijk zal de markt goed blijven de komende weken, zodat we er nog een extra plakje boven op kunnen doen", besluit Frank, lachend.
Voor meer informatie:
Frank Ocampo
Hagé International
Spoorwegemplacement 1
2991 VT Barendrecht
+31(0)180 648 765
[email protected]
www.hage-international.nl