Het seizoen van Medjoul-dadels is twee weken geleden begonnen. "Ik ben blij te kunnen melden dat we op tijd aan het seizoen begonnen zijn en dat we nauwelijks nog voorraden van vorig seizoen over hebben," zegt Yaniv Cohen van Hadiklaim. "Dit betekent dat de markt goed in staat is om de jaarlijks toenemende aanvoer op te nemen. Het is nog te vroeg om iets over de kwaliteit te zeggen. Het ziet er echter naar uit dat het een prima seizoen wordt met redelijk tot goede maten. Voor de Medjoul-dadels geldt namelijk hoe groter de dadel, hoe beter de kwaliteit."
"We zouden graag leidend bij Medjoul-dadels worden," zegt Yaniv Cohen, marketingdirecteur van de Hadiklaim Date Growers' Cooperative in Israël. "We focussen met name op Medjoul-dadels omdat de vraag naar dit ras het sterkst is."
Hadiklaim vermarkt echter niet alleen Medjoul, maar biedt ook nog negen andere rassen aan. "Momenteel starten we met de gele Bahri-dadels. Dit zijn de enige dadels die gegeten kunnen worden wanneer ze nog geel zijn."
Plannen om de aanvoer op te schalen
Hadiklaim is van plan om de aanvoer van Medjoul-dadels met 10% tot 15% op te schalen. "We hopen dat dit neer zal komen op zo'n 15.000 tot 16.000 ton Medjoul-dadels," vervolgt Cohen. "De telers van de coöperatie breiden hun boomgaarden en productie ieder jaar uit en jaarlijks sluiten zich meer telers zich bij onze coöperatie aan."
"Deze telers zijn onze aandeelhouders. Wij zijn alleen de marketingtak. We vermarkten de dadels in Israël en nog veertig andere landen. Het product wordt naar markten over de hele wereld geëxporteerd. We leveren aan de grootste retailers ter wereld, zoals Tesco, M&S, en grote retailketens in de VS."
"In de VS zetten we grote hoeveelheden af," vertelt Yaniv. "We zijn met name aan de Oostkust actief. We breiden onze aanwezigheid echter nog steeds uit. Ik denk dat de vraag op deze markt de lokale productie ver overtreft. We hebben zelfs al verzoeken ontvangen om onze Medjoul-dadels naar Californië te exporteren."
"Het klinkt absurd maar de transportkosten van Israël naar New York zijn lager dan die van Californië naar New York. In dit opzicht hebben we dus een voordeel. We hebben echter ook nog een ander pluspunt en dat is dat we de Joodse gemeenschap in New York koosjere dadels kunnen leveren. De dadels die we in Israël telen, hebben het predicaat koosjer."
Verschillende rassen
Volgens de directeur zijn er twee manieren om Medjoul-dadels te eten. De eerste manier is in gedroogde vorm. "Deze dadels hebben een vochtgehalte van ongeveer 25%," legt hij uit. Er is ook nog een variant die apart wordt geplukt en verpakt, de super verse Medjoul of Bonbon-dadel. Deze dadels worden op een totaal andere manier dan normale Medjoul-dadels verwerkt. Er zijn twee varianten van de Bonbon-dadel, de Bonbon Blue en Bonbon Black."
Het leuke is dat je deze Bonbons kunt eten als ze nog bevroren zijn. "Alle Medjoul-dadels worden bij -18°C bewaard maar gewone Medjoul-dadels kunnen ook bij kamertemperatuur worden bewaard. De Bonbon-dadel is bevroren een echte traktatie. Wij noemen deze dadel het ijs van Moeder Natuur. Het product heeft namelijk de textuur van ijs maar is veel minder zoet. Frankrijk is de grootste afzetmarkt voor dit product."
"De Hayani-dadel is weer totaal anders. Van oorsprong komt deze dadel uit Egypte. Nu wordt hij ook in het noorden van Israël geteeld," vertelt Yaniv. Zowel de Hayani als Bonbon worden diepgevroren bewaard, verkocht en gegeten."
Geen grote ontwikkelingen
Volgens Cohen zijn er geen grote ontwikkelingen op het gebied van nieuwe dadelrassen. "We zien wel wat nieuwe rassen op de markt verschijnen. Zo is er het ras Zamli, dat in geringe hoeveelheden uit Zuid-Afrika wordt aangevoerd. Ik heb gehoord dat de smaak van deze dadel erg goed is. Een ander ras is Anbara. Dit ras wordt beschouwd als de grootste dadel ter wereld. Het is een prachtige dadel met een prestigieuze uitstraling."
Hij ziet echter wel vooruitgang op het gebied van nieuwe, meer toegankelijke verpakkingen. "We hebben onder andere een verpakking ontwikkeld met de naam 'Three dates to Go'. Deze heeft het formaat van een chocoladereep."
Beschouwt Cohen Turkije en Egypte als concurrenten? "Turkije teelt helemaal geen dadels en Egypte teelt alleen het ras Hayani. Het land is echter wel bezig met het op grote schaal aanplanten van Medjoul-palmen. We weten dus wat ons te wachten staat. We zien dit als een donkere wolk aan de horizon. Desondanks richten we ons op in stand houden van onze goede reputatie als leverancier van premium dadels. Dit houdt in dat onze dadels op de juiste manier worden verwerkt en verpakt, traceerbaar en veilig zijn."
"We zouden graag bekend willen blijven om de hoge kwaliteit van onze dadels. Ik denk dat we ons op deze manier het best kunnen onderscheiden. Dit zal ons helpen om de concurrentie die ons te wachten staat het hoofd te bieden. We verwachten niet alleen concurrentie vanuit Egypte maar ook vanuit Marokko, waar de dadelsector eveneens sterk groeit. De Marokkaanse overheid investeert in de dadelteelt."
Nog veel ruimte voor groei
De huidige aanvoer van Medjoul-dadels bedraagt wereldwijd tussen de 70.000 tot 80.000. “Als Egypte en Marokko dit volume verdubbelen dan is dit nog altijd weinig ten opzichte van producten zoals avocado's, waarvan er jaarlijks miljoenen worden verhandeld."
De aanvoer neemt echter wel jaarlijks toe maar de vraag groeit wereldwijd ook. Het is ons doel om Medjoul-dadels in ieder huishouden te introduceren. In Israël wonen 8 mln mensen. We schatten dat de markt voor Medjoul-dadels in Israël rond de 15.000 ton bedraagt. Een kwart van het totaal aantal Medjoul-dadels wordt dus afgezet op een markt van 8 tot 10 mln mensen.
Als je deze cijfers bekijkt dan denk ik dat 500.000 ton nog niet genoeg zal zijn om de hele wereld van Medjoul-dadels te voorzien," zegt Yaniv tot besluit.
Yaniv Cohen, marketingdirecteur van Hadiklaim
Voor meer informatie:
Yaniv Cohen
Hadiklaim
Tel: +972 (3) 6389555
Email: [email protected]
www.Hadiklaim.co.il