In de media is de afgelopen tijd volop aandacht besteed aan het tekort aan bloemkool in heel Europa en het feit dat importeurs er alles aan doen om aan de consumentenvraag te beantwoorden ondanks de lagere beschikbaarheid van het product.
Het IJslandse importbedrijf Bananar heeft de gevolgen van het tekort ook aan den lijve ondervonden. Inkoper Bárður Níelsson zegt er het volgende over: "Bloemkool is erg populair in IJsland en we zien de consumptie van deze groente de laatste tijd gestaag toenemen. Het product wordt hier lokaal van juli tot eind september geteeld maar we importeren het ook om jaarrond aan de vraag te kunnen voldoen." Het bedrijf importeert momenteel bloemkool uit Nederland en in de winter importeert het bloemkool uit Spanje. Níelsson: "Het weer in Europa heeft deze zomer grote schade aan de bloemkool- en broccolioogst toegebracht, waardoor het voor ons moeilijker was om deze groenten te importeren. Het was echter niet onmogelijk maar het heeft er wel aan bijgedragen dat de prijzen hoger geworden zijn."
Het extreme weer in Europa heeft meer dan alleen een tekort aan bloemkool veroorzaakt. De hittegolf heeft ook effect gehad op de oogsten van andere gewassen en schade aan producten veroorzaakt die gedurende deze periode werden vervoerd. Níelsson: "We importeren onze kruiden uit Nederland en verladen ze vervolgens per luchtvracht vanuit België naar IJsland. Tijdens de hittegolf liep het kwik zo hoog op dat een deel van de zending al bij aankomst beschadigd bleek te zijn."
Milieubewuste trends
Níelsson heeft het verder over de toenemende populariteit van kleinere appelen: "We merken dat consumenten vaker kleine maten appelen kopen in plaats van grote. Wanneer mensen een appel als tussendoortje nemen dan gooien ze van een grotere appel bij wijze van spreken de helft weg. Dit geldt met name voor kinderen, die appelen mee naar school krijgen als pauzesnack. Snackgroenten en -fruit zijn op dit moment enorm in trek en kleine appelen passen perfect in deze trend. De populariteit van kleine maten appelen weerspiegelt ook het toenemende bewustzijn van mensen met betrekking tot voedselverspilling. Mensen willen niet onnodig producten weggooien en door kleinere maten aan te bieden kunnen we aan deze wens tegemoet komen."
Het groeiende milieubewustzijn komt ook tot uitdrukking in trends op het gebied van verpakkingen en biologische voedingsmiddelen. Vanwege het wereldwijde probleem van plasticafval heeft het bedrijf haar AGF-verpakkingen aangepast. Zo worden bloemkool en broccoli nu zonder plastic folie verkocht en hoopt het bedrijf plastic punnets binnenkort door kartonnen exemplaren te vervangen.
Ongeveer 5% van de producten die het bedrijf importeert is biologisch. Níelsson: "Iedereen heeft belangstelling voor biologische producten maar slechts een heel klein percentage van de consumenten is ook daadwerkelijk bereid om er meer voor te betalen. Hoewel mensen interesse hebben, willen ze niet meer uitgeven en daarom vertegenwoordigt biologische AGF maar een klein deel van onze import." Wanneer hem gevraagd wordt hoe hij over de toekomst van bio denkt, antwoordt hij positief: "Jonge mensen zijn veel bewuster bezig met hun voeding en dit zal een grote impact op de toekomst en populariteit van bioproducten hebben."
Het bedrijf hoopt het aantal producten dat zij uit Groot-Brittannië importeert uit te breiden. Níelsson is met name geïnteresseerd in zachtfruit, spinazie en sla.
Voor meer informatie:
Bárður Níelsson
Bananar ehf.
Tel: +35 45250100
Email: [email protected]
www.bananar.is