Buitenlandse ketens ondervinden felle concurrentie in China
Buitenlandse supermarktketens hebben moeite om te concurreren binnen de Chinese supermarktsector. Volgens experts binnen de sector zouden deze ketens zich meer moeten richten op hun online platformen om zo meer omzet te genereren. De Chinese economie is in het afgelopen jaar trager geworden. Ook is het consumentengedrag veranderd. Waar buitenlandse ketens voorheen agressief uitbreidden, hebben ze het tempo van hun uitbreidingen nu verminderd. "De omzet bij fysieke winkels zal verder afnemen. Buitenlandse retailers moeten hun aanwezigheid online vergroten", aldus retail-expert Shi Jun van het in Beijing gevestigde Alliance PKU Management Consultants.
Bron: scmp.com
Frankrijk: Carrefour presenteert transformatieplan
Carrefour heeft een nieuw transformatieplan gepresenteerd om slecht presterende hypermarkten in Frankrijk nieuw leven in te blazen. Het Franse netwerk aan hypermarkten van Carrefour bestaat uit 247 vestigingen en heeft een waarde van €21mld. Het netwerk vormt een aandeel van 52% binnen het totale aantal Franse hypermarkten. Het winkelformat heeft echter in de afgelopen jaren te maken gehand met een geleidelijke afname in populariteit. Onder de nieuwe plannen worden drie nieuwe winkelformats geïntroduceerd. Het eerste format is gericht op lage prijzen en gebruikt zelfscankassa's om de bedrijfskosten verder omlaag te brengen. Het tweede format heet Rebond en is specifiek gericht op vestigingen die nu met verlies draaien. Verdere details over dit format zijn vooralsnog niet bekend. Het derde concept heet Next en zal volgens Carrefour voor een meer efficiënte en unieke winkelervaring over meerdere kanalen zorgen.
Bron: connexionfrance.com
Australië: Compass zorgt voor meer omzet
Amerikaanse supermarktketens als Walmart maken al langere tijd gebruik van data-technologie om problemen met de omzet te verhelpen. Australische supermarkten beginnen nu ook het voordeel van deze technologie in te zien. In april was Woolworths de eerste Australische keten die investeerde in de omzetmonitor Compass, waarmee leveranciers de prestaties van hun producten per winkel kunnen controleren. Compass berekent aan de hand van de omzetgeschiedenis wat de verwachtingen van bepaalde producten in specifieke winkels gaan zijn. Als de omzet lager uitvalt dan verwacht, wordt de leverancier door Compass gewaarschuwd. Problemen met bijvoorbeeld schaarste kunnen zo sneller worden opgelost.
Bron: insidefmcg.com.au
VK: M&S niet meer in FTSE 100-index
Marks & Spencer is zijn positie in de FTSE 100-index kwijtgeraakt. de FTSE 100-index is een lijst van de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven van het Verenigd Koninkrijk. Het is voor het eerst sinds het begin van de index in 1984 dat M&S niet meer in de lijst aanwezig is. De marktwaarde van M&S is op basis van de sluitingsprijs op 3 september te laag om nog in de index te worden opgenomen. De officiële aankondiging van het verdwijnen van M&S uit de lijst is later bekend gemaakt.
Bron: bbc.com
VK: Tesco verkoopt hypotheekportefeuille aan Lloyds
Tesco Bank, de financiële tak van Tesco, heeft de overdracht bevestigd van de eigen hypotheekportefeuille aan Lloyds Banking Group. De overdracht leverde ongeveer £3,8mld (€4,16mld) op. De verkoop van de hypotheekportefeuille volgde na het besluit in mei van Tesco om te stoppen met het verstrekken van hypotheken en om de mogelijkheden te verkennen van de verkoop van deze activiteiten. Tesco Bank heeft meer dan 23.000 hypotheken verstrekt. De hypotheekportefeuille genereerde over 2018/2019 een bruto winst van £9,1mln (€10,0mln).
Bron: esmmagazine.com
Zuid-Afrika: "Vrouwen hebben voorkeur voor online winkelen"
Volgens een onderzoek van het in online retail gespecialiseerde onderzoeksbureau Reprise hebben in Zuid-Afrika met name vrouwen de voorkeur voor online winkelen. De Zuid-Afrikaanse e-commerce-sector staat nog in zijn kinderschoenen, maar is wel in opmars. De sterke groei van de Zuid-Afrikaanse online sector komt door een sterke mobiele marktpenetratie, veilige betaalmethodes en veranderend consumentengedrag. "Op dit moment maakt slechts een kwart van de Zuid-Afrikaanse retailers gebruik van digitale kanalen. Nu steeds meer mensen van online retail gebruik maken, is het aantal retailers dat online mogelijkheden aanbiedt continu aan het groeien", aldus Natasha Courtney van Reprise South Africa.
Bron: iol.co.za
VAE: Carrefour werkt met ministerie van volksgezondheid
Carrefour werkt in de Verenigde Arabische Emiraten samen met het Ministerie van Volksgezondheid en de klinische diëtist en voedingsdeskundige Lama Alnaeli aan een nieuwe campagne. De Healthy Lunchbox-campagne is gericht op de schoolgaande jeugd. Aan de hand van de campagne wordt in winkels voorlichting over gezonde voeding gegeven. Ouders kunnen zo leren hoe ze een gezonde schoollunch kunnen voorbereiden. Tegelijkertijd houdt Carrefour kortingsacties tot 50% voor gezonde levensmiddelen. Het Ministerie van Volksgezondheid heeft eerder een nationale agenda voor het bestrijden van obesitas onder kinderen opgezet.
Bron: zawya.com
VS: Lidl opent nieuwe winkels in Pennsylvania
Lidl gaat het aantal vestigingen in Pennsylvania uitbreiden door twee nieuwe winkels te openen in Montgomery County. De eerste winkel is op 4 september van start gegaan en heeft een oppervlak van 1.400 vierkante meter. De tweede winkel wordt op 18 september geopend en krijgt een oppervlak van iets meer dan 1.750 vierkante meter.
Bron: internationalsupermarketnews.com
VS: GIANT Food Stores benoemd tot retailer van het jaar
GIANT Food Stores is door het branchemagazine Supermarket News uitgeroepen tot Retailer van het Jaar 2019. Elk jaar wordt door Supermarket News door middel van de titel van Retailer van het Jaar een winkelketen erkend voor zijn inspanningen op het gebied van innovatie en leiderschap binnen de sector. GIANT staat in de september-editie van het blad vermeld op de voorpagina. Volgens GIANT-directeur Nicholas Bertram is de titel van Retailer van het Jaar een grote eer. "Het is echt een mijlpaal in de 96 jaar aan geschiedenis van ons bedrijf", aldus Bertram. "Ik wil graag ons team van meer dan 32.000 getalenteerde en betrokken werknemers bedanken, samen met onze partners van Ahold-Delhaize."
Bron: prnewswire.com
Amazon installeert zonnepanelen op nieuw logistiek centrum
Amazon heeft zijn grootste opstelling aan zonnepanelen ooit geïnstalleerd bij een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum in Colorado. De opstelling bestaat uit 17.280 panelen die een oppervlak van 7,6 hectare beslaan. Het systeem heeft de capaciteit om v 6,05 megawatt aan energie op te wekken, wat 80% is van de jaarlijkse totale energiebehoefte van de faciliteit. De installatie zal per november in gebruik worden genomen.
Bron: usanewssite.com
VS: Albertsons installeert hi-tech hondenhokken
Hondenbezitters die vestigingen van Albertsons bezoeken kunnen hier binnenkort gebruik maken van DogSpot. Dogspot levert hi-tech hondenhokken. De hokken lijken op conventionele hondenhokken, maar zijn voorzien van allerlei technologische innovaties. De DogSpot-hokken zijn daarmee ideaal om tijdens de boodschappentrip tijdelijk de eigen hond in onder te brengen.
Bron: prnewswire.com
VS: Aldi breidt uit in Florida
Aldi gaat verder uitbreiden met nieuwe winkels in Florida. De keten heeft nu ongeveer 20 vestigingen in de omgeving van Tampa Bay. Aldi heeft plannen ingediend bij het stadsbestuur voor een nieuwe locatie van 1.895 vierkante meter.
Bron: delimarketnews.com