Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Sainsbury's stopt met kassavrije winkels

Costco plant tweede winkel in China
Na het enorme succes van de eerste winkel in China plant de Amerikaanse groothandelaar Costco nu een tweede locatie. De tweede winkel wordt volgens het bedrijf zo snel mogelijk opgezet. Hoewel de verwachtingen voor de eerste winkel al hoog gespannen waren, overtrof deze locatie deze verwachtingen. Op de eerste dag moest de winkel zijn deuren vervroegd sluiten, omdat de vestiging de enorme rijen met klanten niet aankon. Dit heeft Costco veel optimisme gegeven voor nieuwe vestigingen. Financieel directeur Richard Galanti verzekerde dat de aanbouw van een nieuwe vestiging in China binnenkort van start gaat.
Bron: delimarketnews.com 

VK: Sainsbury's stopt met kassavrije winkels
Sainsbury's is gestopt met het experiment met kassavrije winkels in de Sainsbury's Local-vestiging in Holborn Circus te Londen. Sainsbury's kwam tot de conclusie dat niet alle klanten al klaar zijn voor dit winkelconcept. In april werd de winkel bij wijze van pilot-project opgezet met als belangrijkste eigenschap dat de voornaamste betaalmethode neerkwam op de SmartShop Scan, Pay and Go-technologie van Sainsbury's. Klanten moesten hiervoor een app downloaden, waarmee boodschappen tijdens het winkelen konden worden ingescand. Het bezoek aan de supermarkt werd afgerond met het scannen van een QR-code, waarmee een betaaltransactie werd in gezet. De SmartShop-app is ook bij een aantal buurtwinkels van Sainsbury's ingezet. De winkel in Holborn Circus was echter de enige waarbij ook alle conventionele kassa's waren verwijderd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Russische supermarktketen wil beursgang in New York
VkusVill, een snel groeiende Russische supermarktketen, is van plan om in New York een beursgang te maken. Ook wil de keten uitbreiden in buitenlandse markten, zoals China en Europa. Oprichter Andrey Krivenko meldde via Reuters dat VkusVill aandelen aan wil bieden via Nasdaq. De keten heeft 1.000 vestigingen in Rusland en profileert zichzelf met een grote focus op technologie. Het bedrijf heeft een jaarlijkse omzetgroei van 60%. Als de plannen van VkusVill slagen, zou het voor het eerst sinds 2014 zijn dat een Russisch bedrijf tot een beursnotering in het buitenland is gekomen. In 2014 lukte de hypermarktketen Lenta het om de aandelenbeurs van Londen op te gaan. Hoewel in eerste instantie de koers van Lenta in de ligt zat, hebben de aandelen van Lenta inmiddels twee derde van hun waarde verloren.
Bron: reuters.com 

Europa: Retailomzet met 0,6% gedaald
In juli 2019 is de omzet van de retailsector in de eurozone maand op maand met 0,6% gedaald. In de gehele EU komt de omzetdaling neer op 0,5%. Dit blijkt uit statistieken van Eurostat. Het handelsvolume in de retailsector van de eurolanden steeg in juni met 1,2% en voor de gehele EU met 1,3%. Jaar op jaar nam de retailomzet in de eurolanden met 2,2% toe en met 2,6% voor de gehele EU.
Bron: ec.europa.eu 

VK: Central England Co-op introduceert lokaal aanbod bij tweede supermarkt 
Central England Co-op heeft bij een tweede supermarkt een speciale afdeling geopend voor het zogeheten "Carefully Crafted"-assortiment. Carefully Crafted bestaat uitsluitend uit producten van lokale telers en leveranciers. Eerder werd in juli met succes dit assortiment geïntroduceerd bij een Bakewell-supermarkt van Co-op in Derbyshire. De nieuwe supermarkt waar Carefully Crafted voor handen is bevindt zich in Oakham in het district Rutland.
Bron: retailtimes.co.uk 

Zweden: Coop reorganiseert en begint nieuwe digitale afdeling
Coop Sverige heeft een aantal veranderingen in de organisatie aangekondigd. Zo wordt er onder andere een nieuwe IT-afdeling geopend, die de digitale veranderingen van Coop sneller door moeten voeren. De supermarktketen is van plan om zijn afdelingen voor marketing en communicatie in een enkele afdeling te fuseren, die dan bekend zal staan als de afdeling voor marketing, communicatie en duurzaamheid. Verder heeft de directeur voor communicatie, Anna Rasin, haar functie neergelegd. Volgens Coop Sverige-directeur Magnus Johansson kan door het stroomlijnen van de bedrijfsvoering meer op kosten worden bespaard. De financiële middelen die zo vrij komen te staan, kunnen worden aangewend voor de digitale activiteiten van het bedrijf. Coop is onder andere van plan om een extern innovatieplatform op te zetten, waarmee aan duurzame methodes en oplossingen kan worden gewerkt. Dit platform bestaat uit een aantal zakenpartners en ondernemers, die gaan samenwerken aan het ontwikkelen en testen van ideeën op het gebied van duurzaamheid. Coop zorgt hierbij voor financiële ondersteuning, mentorschap en mogelijkheden om de ideeën in de praktijk te testen.
Bron: esmmagazine.com 

Deliveroo groeit snel in België
De thuisbezorger Deliveroo zag in het afgelopen jaar de omzet in België met 16% toenemen tot €16,8mln. In de komende paar jaar hoopt het bedrijf in de Belgische markt winst te kunnen genereren. De omzetgroei komt met name door een investering van €6mln. Hierdoor kon worden uitgebreid naar de Belgische steden Charleroi, Hasselt en Kortrijk. Ook werd er uitgebreid naar 1.000 nieuwe restaurants. Naar verluid is het van oorsprong Britse bedrijf van plan om verder in de Belgische markt te investeren. De investeringen worden gebruikt voor verdere uitbreiding en de implementatie van nieuwe technologie. Ondanks de plannen voor de nabije toekomst draait Deliveroo op dit moment in België nog met verlies. Alleen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is Deliveroo in staat om tot winst te komen. Een aantal grote Belgische steden leveren echter al winst op. In Duitsland bleek Deliveroo niet bij machte om tot winstmarges te komen, waarna besloten werd om zich uit deze markt terug te trekken.
Bron: retaildetail.eu 

VS: Amazon doet proef met betaling door handafdruk
Amazon test een nieuwe betaalmethode bij winkels, waarbij gebruik wordt gemaakt van handafdrukken. De technologie heeft nu nog de werktitel Orville. Orville scant een menselijke hand bij het verwerken van de betaling van de boodschappen. Amazon test de nieuwe technologie op dit moment bij een aantal verkoopautomaten voor Amazon-medewerkers op eigen kantoren in New York. Bij succes wil Amazon de technologie in de komende maanden toepassen bij winkels van de keten Whole Foods. In tegenstelling tot andere biometrische betaalsystemen waarbij gebruik wordt gemaakt van scanners, wordt bij Orville gebruik gemaakt van computervisie en dieptegeometrie. Op deze manier wordt de vorm en de grootte van de hand geregistreerd, voordat de betaling via creditcard wordt uitgevoerd. Hierdoor is het niet meer nodig dat klanten zelf een telefoon of creditcard bij zich hebben om voor hun boodschappen te betalen.
Bron: pymnts.com 

VS: Hy-Vee-diëtisten geven gratis hartonderzoek
Hy-Vee geeft zijn klanten in september de mogelijkheid om gratis het eigen hart te laten onderzoeken. Bij meer dan 130 locaties verspreid over 8 Amerikaanse staten zullen onderzoeken worden gehouden door erkende diëtisten. Een onderzoek duurt 15 tot 20 minuten en vindt plaats in mobiele units op parkeerplaatsen van Hy-Vee-vestigingen. Het onderzoek vindt plaats door wat bloed af te nemen en hier vervolgens het cholesterol-gehalte en de suikerspiegel te bepalen. Ook wordt de bloeddruk gemeten en de BMI berekend aan de hand van lichaamslengte en gewicht. Hy-Vee werkt voor dit onderzoeksproject samen met Barlean's, Beef Association, California Walnuts en Potatoes USA.
Bron: progressivegrocer.com 

US: Raley's werkt Instacart 
Raley's heeft thuisbezorging mogelijk gemaakt via het online platform van Instacart. Sinds 2017 werkte Raley's met het eigen eCart-platform om thuisbezorging en afhaaldiensten mogelijk te maken. Dankzij de uitbreiding via Instacart kan Raley's nu deze online diensten ook aanbieden in het noorden van Californië en Nevada, bij 93 winkels van de ketens Raley's, Bel Air en Nob Hill Foods.
Bron: progressivegrocer.com 

Lidl wil met lente 2020 100 winkels in de VS
Lidl is van plan om in de komende maanden nieuwe locaties te openen in South Carolina, Pennsylvania en New Jersey. De nieuwe vestigingen zijn onderdeel van een plan om met de lente van 2020 in totaal een netwerk te hebben van 100 Amerikaanse winkels. Onder ditzelfde plan vallen ook nieuwe winkels op Long Island, New York, waar Lidl vorig jaar 27 winkels heeft overgenomen van de keten Best Market. Hoewel het tempo van de winkeluitbreidingen tot nu toe lager lag dan verwacht, lijkt het er op dat Lidl dit tempo weer op wil voeren. In september worden vier nieuwe Lidl-locaties geopend.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: AmazonFresh van start in Indianapolis
Amazon’s thuisbezorgdienst AmazonFresh is van start gegaan in Indianapolis. Consumenten met een Amazon Prime-lidmaatschap hebben nu de beschikking over tienduizenden producten, variërende van versproducten en vlees tot verzorgingsproducten. De bestelde producten worden binnen 1 tot 2 uur aan huis geleverd. Ook kunnen leden andere producten van Amazon.com bestellen, zoals elektronica, huishoudelijke apparaten en speelgoed.
Bron: supermarketnews.com 

Publicatiedatum: